Skola, journalistik och forskning medverkar i verkligheten – Karen Barad VII
Det finns ett ideal om hur vi neutralt kan observera en ren,
oberoende verklighet därute. Detta ideal formar en journalistik som ska
observera utan att påverka och störa. Eller så kritiseras viss journalistik för
att den producerar sina egna nyheter, den borde ju bara beskriva verkligheten,
inte skapa verkligheten!
Motsvarande ideal finns i forskning och i skolundervisning. Att
neutralt observera och beskriva. Utan att påverka och störa.
Från kvantfysiken tror man sig samtidigt ha lärt sig att man
alltid påverkar och stör verkligheten. Idealet omvandlas då istället till att man
ska störa så litet som möjligt. Ju mindre man stör ju bättre förstår man
verkligheten därute.
Här tar jag upp kvantfysikern Niels Bohrs och
queerfeministen Karen Barads alternativ till sådana föreställningar.
Denna fristående text om Karen Barads queermaterialism är
ett förarbete till en annan text som redan publicerats vilken ger alternativ
till föreställningar om politisk påverkan: Motstånd
medagerar – bortom politisk påverkan – Karen Barad IV.
Från påverkan till medagerande
Werner Heisenberg fick nobelpriset i fysik 1932 för sitt
bidrag till kvantfysiken. Han formulerade osäkehetsprincipen. Från början
tänkte han sig att en mätning av en partikel påverkade och störde partikeln.
Hans lärare Niels Bohr som fick nobelpriset 1922 menade att
det inte handlade om påverkan eller störning. Det var snarare ett gemensamt och
ömsesidigt agerande mellan instrument och det som mättes. Mätningar och beskrivningar
är med och agerar tillsammans med det som mäts.
Resultatet är därmed inte bestämt i förväg.
Det är därför bättre att kalla det för en
obestämdbarhetsrelation än en osäkerhetsprincip.
Mätinstrumentet är med och skapar resultatet. Men det som
mäts är också med och skapar resultatet. Eller det är snarare så att deras
samagerande skapar resultatet.
Det är alltså inte så att forskning, medvetande, språk eller
journalistik producerar verkligheten, de är bara med och producerar verkligheter.
Det är inte heller så att det som observeras är passivt, att
det bara är objekt. Det är också med och skapar verkligheter.
”Påverkan” får oss att missförstå kvantfysiken
Niels Bohr menade att föreställningen om påverkan gör att vi
missförstår vad det är som sker. Så här skriver han själv:
“Speaking,
as is often done, of disturbing a phenomenon by observation … is, in fact, liable
to be confusing” (1938).
Och tio år
senare skriver han: “All confusion arises, in fact, from the use of such
utterances as ‘disturbance of phenomena by their observation’, a phrase equally
irreconcilable with any unambiguous meaning of the very words ‘observation’ and
‘phenomena’” (1946)[1].
Ontologi
Niels Bohr skriver inte så mycket om ontologi, om saker och
tings vara. Men Karen Barad har gått igenom alla hans texter för att vaska fram
hans ontologi, hans lära om varat.
Men hennes forskning om Niels Bohr är inte bara en beskrivning
av Bohrs teorier. Hans böcker, brev och artiklar börjar samverka med Karen Barads
teorier. De samagerar med varandra.
Istället för påverkan så lyfter Karen Barad och Niels Bohr
fram hopflätning mellan observatör och det som observeras ”entanglement of
’objects’ and ’agencies of observation.’”[2]
Istället för påverkan så handlar det alltså om
sammanflätning, medagerande. Det går inte att skilja helt på subjekt och
objekt. De är båda subjekt och objekt.
Föreställningar om att subjekt gör något med ett objekt, att
orsak skapar en verkan, kallas för linjär eller mekanisk förklaring.
Karen Barad hittar hos Bohr en annan föreställning om aktör
och objekt.
“Rather
than a question of disturbance, what is at issue for Bohr in our understanding
of the nature of physical reality is the objective resolution of the
ontological indeterminacy between ‘object’ and ‘agencies of observation’”[3].
Världen är inte deterministisk och förutsägbar. Olika samagerande skapar olika
resultat: “since they use different experimental arrangements to measure
different complementary variables, there is an essential ambiguity in their
criterion of physical reality.”[4]
Ifall detta även gäller motstånd och politiska aktioner så
skulle man inte prata om att en politisk påverkan skulle leda till ett mål
någon gång framtiden. Olika typer av motstånd skapar helt olika resultat. Och
dessa resultat är inte avlägsna i framtiden. Vi får därmed en mängd politiska
fenomen, ett mångfaldigande av politiska verkligheter. Politiska verkligheter
som samagerar med kvantpartiklar, jorden, solen … Politiken är inte en egen
värld eller en egen nivå.
Bortom mikro och makro
Kvantmekaniken är inte instängd i en mikrovärld. Exempelvis
mätinstrumenten som Bohr och Heisenberg talar om när de diskuterar osäkerhet
eller obestämdbarhet kan vara större än hus. Gigantiska instrument medagerar
med mikropartiklar. Inte är de i olika världar.
Vare sig Karen Barad eller Niels Bohr gör en skarp uppdelningen
mellan mikrovärld och makrovärld, kvantfysisk värld och mekanisk värld. Det är
samma värld.
Ok, kvantfysik kan inte förklara allt. Men den visar på flera
saker som kan gälla i många olika sammanhang.
Det blir därmed olyckligt om att prata om vår mänskliga och
maskinella värld som Newtons mekaniska värld. Och att det skulle finnas en
annan mikrovärld någon annanstans. Som verkade på en annan nivå.
Karen Barad menar att kvantfysiken och mekaniken inte
kompletterar varandra. Kvantfysiken
ersätter snarare mekaniken.
“No
empirical evidence exists to support the assertion that there are two different
domains of physical laws: one described by quantum physics and another by
classical mechanics … Quantum physics supersedes Newtonian physics; it does not
merely supplement it.”[5]
Fenomen av medagerande
Karen Barad skapar en queermaterialism som samagerar med Niels
Bohrs teori om hur observation och det som observeras tillsammans skapar avskilda
fenomen.
Det är alltså inte holistisk teori om hur allt påverkar
allt. Det är en teori om hur medagerande skapar gemensamma fenomen. Och hur fenomen
skiljer sig från andra fenomen.
Hennes queermaterialism undviker på det sättet individualistiska
förklaringar till hur världen fungerar. Och den undviker dessutom föreställningar
om att stora helheter som kapitalismen eller patriarkatet bestämmer hur världen
fungerar.
Medagerande inom olika fenomen skapar olika verkligheter.
Per Herngren
2012-10-16, version 0.1
Referens
Karen Barad, Meeting the Universe Halfway Quantum physics and the entanglement of matter and meaning,
[1] Niels Bohr 1938 och 1946
citerat från fotnot i Karen Barad, Meeting
the Universe Halfway Quantum physics and the entanglement of matter and
meaning, London :
Duke University Press, 2007, p 401.
[2] Karen Barad, Meeting the Universe Halfway Quantum physics
and the entanglement of matter and meaning, London : Duke University Press, 2007, p 403.
[3] Karen Barad, Meeting the Universe Halfway Quantum physics
and the entanglement of matter and meaning, London : Duke University Press, 2007, p 274.
[4] Karen Barad, Meeting the Universe Halfway Quantum physics
and the entanglement of matter and meaning, London : Duke University Press, 2007, p 275.
[5] Karen Barad, Meeting the Universe Halfway Quantum physics
and the entanglement of matter and meaning, London : Duke University Press, 2007, p 279.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar