Performativ är inte performance, uppträdande – Judith Butler & Karen Barad
Här försöker jag reda ut ett vanligt missförstånd om Judith
Butlers begrepp performativ. Det
blandas ihop med ’performance’, uppträdande, framträdande. Performativ är ett
nyckelbegrepp hos Butler. Performativ är också ett nyckelbegrepp i Karen Barads
queermaterialism så missförståndet lär smitta av sig i läsningen av Barad.
Performativ kommer från John Langshaw Austins
föreläsning[1] om talhandlingar från 1955. Performativ är en handling som faktiskt
förverkligar sitt mål. En handling vars syfte fullföljs i och med handlingen.
Mål och medel är ett.
En präst som förklarar två personer som vigda har
faktiskt vigt dem. En domare som uttalar en dom mot någon har faktiskt dömt
denne. Lovar jag någon något så har jag faktisk gett ett löfte. Austin
fokuserar på performativa yttranden. Judith Butler breddar detta till andra
handlingar än tal. En doktors skriftligt fastställande av kön fastställer kön.
Diskriminerande beteende uppnår diskriminering. Jämlik behandling förverkligar
jämlikhet. Karen Barad breddar performativ till ting och materia. Även saker
genomför och förverkligar på meningsfulla sätt.
Performativ är alltså något helt annat än instrumentella
handlingar där målet, förverkligandet, ligger i framtiden. Performativ är inte
att påverka regeringen till att göra världen mer jämlik. Performativa jämlikhetshandlingar
gör en del av världen jämlik direkt. Sedan kan detta självklart smitta av sig
åt olika håll.
Performativ är inte performance
Performativ är också något annat än ”performance”. Att fullfölja
och genomföra är något annat att uppträda, agera eller spela. Visst, uppträdande
förverkligar också vissa av sina mål. Uppträdande förverkligar ofta teater,
intensitet, upplevelse, äkthet och mycket annat. Det finns mängder med fall där
orden överlappar. Men dessa överlappningar är möjliga att analysera eftersom
orden har olika betydelser.
Så här säger Judith Butler själv om missförstånden och
hopblandandet av performativ och performance:
“it is important to understand performativity - which is distinct from performance - through the more limited notion of resignification. I'm still thinking about subversive repetition, which is a category in Gender Trouble, but in the place of something like parody I would now emphasise the complex ways in which resignification works in political discourse. I suspect there's going to be a less celebratory, and less popular, response to my new book. But I wanted to write against my popular image. I set out to make myself less popular, because I felt that the popularisation of Gender Trouble - even though it was interesting culturally to see what it tapped into, to see what was out there, longing to be tapped into - ended up being a terrible misrepresentation of what I wanted to say!
[...]It is
important to distinguish performance from performativity: the former presumes a
subject, but the latter contests the very notion of the subject. The place
where I try to clarify this is toward the beginning of my essay "Critically
Queer", in Bodies that Matter, I begin with the Foucauldian premise
that power works in part through discourse and it works in part to produce and
destabilise subjects. But then, when one starts to think carefully about how
discourse might be said to produce a subject, it's clear that one's already
talking about a certain figure or trope of production. It is at this point that
it's useful to turn to the notion of performativity, and performative speech
acts in particular - understood as those speech acts that bring into being that
which they name. This is the moment in which discourse becomes productive in a
fairly specific way. So what I'm trying to do is think about the performativity
as that aspect of discourse that has
the capacity to produce what it names.”[2]
Per
Herngren
2012-10-13, version 0.1
Referens
John Langshaw Austin, How to do Things with Words,
The Lectures delivered at Harvard University in 1955. Ed. J. O.
Urmson, Oxford :
Clarendon, 1962.
Peter Osborne and Lynne Segal, “Gender as
Performance: An Interview with Judith Butler”, London ,
1993. Radical Philosophy 67, 1994.
[1] John Langshaw Austin, How
to do Things with Words, The Lectures delivered at Harvard University in 1955. Ed. J. O. Urmson, Oxford :
Clarendon, 1962.
[2] Peter Osborne and Lynne Segal, “Gender as Performance: An Interview with Judith Butler”, London , 1993. Radical Philosophy 67, 1994.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar