Politiskt motstånd påverkar inte opinionen eller makten.
Motstånd snarare samagerar med olika aktörer och även med härskare och förtryckare.
Varje motståndshandling medagerar tillsammans med det som motståndet
intervenerar i.
Denna fristående artikel undersöker hur Karen Barads queermaterialism vidareutvecklar Niels Bohrs kvantfysiska sammanflätning till en politisk teori. Sammanflätning och medagerande är alternativ till dualismen subjekt och objekt, aktör och passiv. Motstånd är inte att påverka någon annan som ska lösa problemen. Motstånd är inte en biljardkula som studsar mot en annan kula. Motstånd är mer som att dansa med
varandra, ett litet steg kan ändra förutsättningarna för dansen.
Kvantfysikerna Karen Barad och Niels Bohr producerar teori som
bryter med traditionella föreställningar om politisk påverkan och politiska
konsekvenser. Det är inte så enkelt att solidariskt motstånd eller att själviska handlingar får framtida konsekvenser. Vi är snarare direkt hopflätade med både förtryck och befrielse.
”The point
is not merely that there is a web of causal relations that we are implicated in
and that there are consequences to our actions. We are much more intimate part
of the universe than any such statement implies.”
Motstånd
och politisk förändring är mer kvantmekanik, och mer gemensam dans, än mekanisk
orsak-påverkan: “”to say that there are consequences to our actions is to miss
the full extent of the interconnectedness of being. Future moments don’t follow
present ones like beads on a string. Effect does not follow cause hand over
fist, transferring the momentum of our actions from one individual to the next
like the balls on a billiards table. There is no discrete ‘I’ that precedes its
actions. Our (intra)actions matter – each one reconfigures the world in its
becoming”.
Även små handling och små aktioner arrangerar om världen
(reconfigure the world). Jämför med ett blomsterarrangemang, små ändringar kan
ändra hela arrangemanget.
Motstånd som samagerande
Varje motståndshandling är med och förverkligar. Motstånd
genomför förändring snarare än påverkar politiken. Detta förverkligande eller genomförande
sker genom att motståndet börjar samagera med förtryck, våld och härskande.
Arrangemanget av lydnad, förtryck och våld ändras omedelbart
när motstånd intervenerar i arrangemanget.
Eftersom motståndet förverkligar snarare än påverkar så
gäller det att använda precisa instrument för motståndet. Annars blir
motståndet med i att producera mer förtryck, mer kontroll och mer lydnad.
Samagerande ska alltså inte förstås som att man harmoniskt
samarbetar för att nå samma sak. Deltagarnas olika bakomliggande motiv eller
framtida mål är inte ens speciellt relevanta. Mål och medel samagerar mycket
mer intimt än instrumentella och strategiska föreställningar där mål och medel
separeras från varandra.
Motstånd är med och skär ut verkligheter
En motståndshandling är med och skär ut ett arrangemang,
eller en tårtbit, av samagerande tillsammans med domstol, poliser, och
storföretaget som kanske är motståndare. En annan motståndshandling skär ut en
annan tårtbit tillsammans med arbetslaget, chefer, fackförening och
arbetsdomstol.
Arrangemang eller tårtbit är mina översättningar i brist på
bättre. Karen Barad kallar det istället för fenomen eller ”cut”. ”Cut” kan
möjligen översättas till snitt, eller snarare utskärning. ”Cut” eller utskärning
för ihop vissa saker och skär bort andra. Någon som har bra förslag på
översättning av Karen Barads ”cut”?
”Cut”, utskärning, arrangemang eller fenomen är inte så
mystiskt som det låter. Det är inte märkligare än att några på en restaurang
äter mat och pratar tillsammans, medan andra sitter vid baren och bekänner
synder, och ytterligare andra dansar med varandra borta på dansgolvet. Plötsligt
gör någon i baren en gemensam utskärning tillsammans med två dansare, när
dansarna visar upp sin skicklighet gör hen i baren tummen upp, och för ett
ögonblick produceras scen, publik och uppvisning.
Arrangemang, tårtbitar, utskärningar, av lokalt motstånd och
lokal makt är inte kontrollerad (determinerad) av externa ordningar som kapitalism,
globalisering, genusordningar eller stater. Däremot kan sådana olika ordningar vara
med och agera lokalt tillsammans med det lokala motståndet, alltså medagera med
motståndet. Andra maktordningar kan trängas undan, och skäras bort, de är i så
fall inte med och agerar.
”Lokalt” ska inte hos Karen Barad och Niels Bohr förstås som
nära eller intill. Lokaliteter i Mexiko City och i Göteborg kan samagera med
varandra och tillsammans genomföra en direkt politisk förändring. Till det
bättre eller till det sämre.
Bortom massivt motstånd
Effekten av motstånd är sällan resultat av hur mäktigt eller
massivt motståndet är. Resultatet är mer direkt. Precis som när några dansar
med varandra och en plötsligt byter dansstil, de andra följer efter eller
fryser ut.
Resultatet av motstånd är väldigt olika beroende på vilka
instrument som används för motstånd, och vilka instrument som används för kontroll
och lag. Alla instrument, som bloggar, tidningar, celler eller handbojor, är
också medagerande.
Enligt Karen Barad produceras de medagerande mitt i
arrangemanget, mitt i fenomenet. De existerar inte innan, inte som medagerande.
Politisk förändring ska inte förstås som slutresultatet av en
massa aktioner, eller av en massiv opinion. Motstånd är inte en kraftfull motor,
inte heller en explosion, eller ett bränsle. Politisk förändring sker mer direkt
i varje samagerande.
Den politiska förändring som genomförs kan inte kontrolleras
helt av den ena eller andra parten. Det går inte göra en uppdelning i rena
subjekt och rena objekt. Det finns inget enkelt samband mellan mäktighet eller politiskt
inflytande och den politiska förändring som genomförs i varje politiskt snitt
(fenomen).
”The very
nature and possibilities for change are reworked. With each intra-action, the
manifold of entangled relations is reconfigured. And so consequentiality,
responsibility, and accountability take on entirely new valences. There are no
singular causes. And there are no individual agents of change. Responsibility
is not ours alone. And yet our responsibility is greater than it would be if it
were ours alone.”
Föreställningen om politisk förändring genom individuella
handlingar eller individuella organisationer och kampanjer måste ersättas av en
mer sammanflätad, ihopvecklad och samagerande teori.
Per
Herngren
2012-10-03,
version 0.1
Referens
Karen Barad, Meeting the Universe
Halfway Quantum physics and the entanglement of matter and meaning, London: Duke University
Press, 2007.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar