Förenklat kan man
säga att deliberativ demokrati bygger demokrati med hjälp av minoriteter medan
liberal demokrati bygger demokrati med hjälp av majoriteten (dominans). Här finns en introducerande artikel om deliberativ respektive liberal demokrati.
Deliberativ demokrati
överväger en mångfald av argument genom att lyssna på minoriteters argument. Inget argument får tystas
genom makt eller dominans. Deliberativ demokrati
behöver därmed innehålla metoder som minoriteter kan använda för att stoppa
oacceptabla majoritetsbeslut.
Två sådana medel
är veto och civil olydnad.
Civil olydnad får
i liberal demokrati funktionen att demonstrera åsikt och vilja. Genom civil
olydnad görs åsikten till politisk påverkan. Civil olydnad blir därmed i den
liberala demokratin ett påtryckningsmedel.
I deliberativ
demokrati får istället civil olydnad två helt andra funktioner: 1) Experiment
med lösningar. 2) Veto mot verksamheter som inte är acceptabla, rättvisa eller demokratiska.
Demokrati som komplexitet av experimenterande
Gandhi föreslog
att vi skulle experimentera med att leva det liv och de samhällen vi ville ha.
Detta kallade han för ”experiment med sanningen” eller ”det konstruktiva
programmet”.
Även civil
olydnad såg Gandhi som experiment med lösningar snarare än som negativ protest.
Civil olydnad kunde innebära att man gick in i en diktatorisk institution och
experimenterade med bättre lösningar, bättre ur både praktisk och demokratisk
synvinkel.
Demokrati som experiment blir delvis en
kritik mot ett förandligande av demokratin, tron att man genom enbart samtal
kan komma fram till acceptabla lösningar. Demokrati måste ständigt materialiseras
och testas igen och igen. Testandet blir en avgörande metod för demokrati.
Demokrati som
experiment är också en kritik mot övertron på generella lösningar. Demokrati
som byggs via experimenterande snarare än generella lösningar kräver mångfaldigande
av demokratier. Centralisering av beslut skulle ta död på experimenterandet.
Experimenterandet
med många olika praktiska och materiella lösningar blir en förutsättning för
att kunna överväga vad som fungerar och inte fungerar, vad som är acceptabelt och
vad som inte är acceptabelt.
Deliberativ
experimentell demokrati lyfter fram de avvikande experimenten. Vissa experiment
kan stoppas direkt för det är uppenbart att de är oacceptabla, de skadar, dödar
eller förslavar. Dessa experiment vore oetiska. Men inom vissa ramar krävs experimenterande
demokrati mångfaldigande av materialiseringar och experiment. Varje experiment,
varje misstag, varje ny lösning behöver övervägas.
Demokrati som materialiserande smitta
Experimentell
demokrati bygger på att mängder med olika system och lösningar mångfaldigar
sig. Demokratin sprider sig via imiterandet mer som en smitta än genom centrala
beslut och institutioner.
Imiterandet av ett
annat experiment innebär samtidigt ett nytt experimenterande. Demokrati förnyas
genom imitation. Bara imitation kan förnya demokrati.
Demokratier
smittar av sig horisontellt åt olika håll istället för att kontrolleras via
centrala beslut. Bra demokratier ska smitta av sig. Om inte, så behövs
finslipning.
Demokrati blir därmed
mångfaldigande av minoriteters olika försök att lösa problem. Experimentell
demokrati mångfaldigar därmed minoriteterna.
Veto som rationalitet
I många
deliberativa demokratier används veto som formellt verktyg för att tvinga fram
bästa beslut. Vetot ska tvinga fram övervägande av det bästa beslutet. Vetot är
en demokratisk metod att värja sig mot beslut som vunnit i en maktkamp genom
dominans, som i liberala demokratier.
Veto i
deliberativ demokrati är inte ett nej i betydelsen opposition eller protest,
utan ett sätt att tvinga fram en fortsättning av övervägandet, alltså av det
deliberativa samtalet. Vetot sätter därmed igång eller intensifierar demokratier.
Ifall vetot bara bromsar används det inte deliberativt.
Vetot ska därmed
öppna upp för oförutsägbarhet. Ifall vetot istället bara används taktiskt behöver
andra lägga veto mot veto. Veto mot veto innebär formellt en konflikt.
I deliberativa
demokratiska processer uppstår konflikten formellt först när det finns veto mot
veto. Innan dess finns inte en formell konflikt. Ett enda veto är alltså
formellt inte en konflikt, det är snarare accepterat av andra som ett rimligt
veto.
Veto mot det oacceptabla
I deliberativ
demokrati är veto kopplat till acceptabel eller inte acceptabelt. Acceptabel förstås i deliberativ
demokrati inte som åsikt utan som ett argument:
”Detta beslut är
oacceptabelt eftersom det gör vissa hemlösa.”
”Detta beslut är
inte acceptabelt eftersom det skadar människor.”
Vetot ska därmed göra
demokrati till rationalitet snarare än kompromiss och maktkamp. Ifall en liten svag
minoritet har ett mer acceptabelt och rationellt förslag än majoriteten ska det
rationella förslaget leda till beslut.
Civil olydnad som veto
Inom deliberativ
demokrati blir civil olydnad en form av veto. Civil olydnad blir ett formellt
demokratiskt verktyg. Olydnaden blir därmed en institutionaliserad del av
demokrati.
Civil olydnad är
ett sätt att lägga in ett veto mot ett beslut eller en verksamhet. Detta ska
göras så att nya demokratiska överväganden sätts igång. Den som använder civil
olydnad ska därmed inte använda det för politisk påverkan utan för att tvinga
igång demokrati, sätta fart på övervägandet av bästa möjliga beslut.
Civil olydnad inkluderar snarare än exkluderar
Civil olydnad är
möten mellan människor, förtryck, våld, maskiner, företag, industrier, ekosystem,
växter och djur. I deliberativ demokrati blir civil olydnad därmed också ett
sätt att lyssna på, och överväga, andras argument. Civil olydnad blir också ett
sätt att låta djur, växter, saker och ting vara med i övervägandet. De får
vikt.
Greenpeace
använder civil olydnad i samarbete med valar och sälar. Djurrättsaktivister ger
instängda hönor och försöksdjur nya hem. Både djuren och ’hemmet’ blir därmed
demokratiska aktörer samtidigt som de djurrättsaktivister som låses in gör
burarna till aktörer.
Civil olydnad gör mötet med motpart till aktör
Civil olydnad kan
förstås som oförutsägbara möten mellan motståndare. Själva mötet blir en
demokratisk aktör, en aktör som inte ska kontrolleras av parterna. Mötet gör
något med aktivisterna såväl som med motståndarna.
Motpartens
argument är viktiga i civil olydnad. Ifall dessa ignoreras används civil
olydnad odemokratiskt.
Som en metod att
sätta igång demokratiska överväganden blir det begripligt att man vid
ickevåldslig civil olydnad ofta bjuder motparten på dryck och fika. För att ha
ork att träffas och överväga olika lösningar behövs fika. Fikat blir därmed en
demokratisk aktör, fikat skapar demokrati.
Inom liberal
demokrati skulle man istället tolka fikat taktiskt, som manipulativa försök att
påverka, som försök att få motståndaren mer sympatiskt inställd.
Civil olydnad är demokrati i sig
Deliberativ och
ickevåldslig civil olydnad ska inte producera manipulation, maktkamp, opposition
eller negation utan just demokrati. Civil
olydnad skapar överväganden. Civil olydnad blir därmed demokrati.
Det är vanligt
att de som deltar i civil olydnad förstärker och finslipar motpartens argument
så att helt nya argument uppstår. Vanligen sker detta i rättegångar genom att pröva
brottsbalken eller internationell lag, men det kan även ske under exempelvis
förhör, eller i samtal mellan aktivister och arbetare på ett företag.
Civil olydnad
handlar inte om att vinna utan om att leva demokrati där demokrati saknas. Civil
olydnad sätter igång övervägandet där demokratin misslyckats, där våld och
förtryck produceras. Civil olydnad som inte är
demokrati måste därför avvisas.
Per Herngren
2012-03-27, version
0.1
Referens
Bruno Latour,
Reassembling the social: an introduction to Actor-network theory, Oxford University Press, 2005.
Colin Crouch, Postdemokrati, Göteborg: Daidalos, 2011,
(original 2005).
Gilles Deleuze,
Felix Guattari, A thousand plateaus: capitalism and schizophrenia,
translation and foreword by Brian Massumi, University of Minnesota
Press, 1987.
Gilles Deleuze, Nietzsche och filosofin,
Daidalos, 2003, original 1962.
Immanuel Kant, ”Vad är upplysning?”, från Brutus Östling, Vad är upplysning?, Symposion Bokförlag,
1989.
Judith Butler, Bodies That Matter: On the Discursive Limits of Sex, Routledge,
1993.
Judith
Butler, Krigets ramar - När är livet sörjbart?, Tankekraft förlag, 2009.
Jürgen
Habermas, Borgerlig offentlighet :
kategorierna "privat" och "offentligt" i det moderna
samhället, Lund: Arkiv, 2003, original 1962.
Jürgen Habermas, Kommunikativt
handlande. Texter om språk, rationalitet och samhälle, Daidalos, 1996.
Rune Premfors, Klas Roth (red), Deliberativ demokrati, Lund:
Studentlitteratur, 2004.