Ting och djur bygger också samhällen: Tarde – politisk materialism II
I denna andra fristående artikel om politisk materialism
tar jag upp Gabriel Tardes märkliga artonhundratals-sociologi om hur djur, växter
och ting agerar socialt och politiskt. Och hur de faktiskt även bygger
samhällen. Han visar också att samhällsförändring sker vertikalt genom smittor
och imitationskedjor snarare än från opinioner eller från regeringar.
På artonhundratalet
visade den klassiske sociologen Gabriel Tarde hur saker, växter och djur
socialiserar och ibland bygger samhällen. Myrstackar, familjer, grupper, organisationer
blir samhällen[1].
Grupper och
samhällen blir dessutom levande. De blir liv och de agerar. Detta kallar Tarde social
vitalism[2],
eller socialt liv.
Det finns inget
samhälle som är byggt helt och hållet av en enda art. Samhällen byggs alltid av
olika sorters liv, och av ting och materia. Detta blir extra tydligt på torg
med duvor, springbrunnar, gatstenar, ogräs, blommor, insekter, gatulampor, caféer.
Djur och ting agerar med oss, mot oss och med varandra.
Politik är smitta och imitationer
Tarde visar hur samhällsförändring
är smittor och imitationer. Olika metoder för organisation och beslut kan
smitta av sig i samhällen och mellan samhällen. Dessa sociomateriella och politiska
smittor stoppas inte av några gränser. De smittar mellan fiender. Och mellan
samhällen som inte tycks ha kontakt med varandra.
För Tarde hör
innovationer och imitationer tätt ihop. Politik är innovation och imitation. Innovationer
smittar av sig. De sätter igång imitationskedjor. Vi härmar och därmed
förändras samhällen.
Samhällen bygger
inte på kontrakt eller överenskommelse, enligt Gabriel Tarde. Samhällen skapas
genom förslag[3].
Om jag förstår Tarde rätt blir saker, handlingar och tillvägagångssätt också förslag.
Ett ting, en flock, en plats kan kopieras. Mutationer kopieras och sprids. En
genväg skapad av rådjur kan börja användas av människor.
Ett ting, en
organisation, en metod, ett samarbete förstås som något i sig och samtidigt som
förslag. Något som kan kopieras eller avfärdas. Politisk förändring blir därmed att starta eller haka på innovativa imitationskedjor.
Per Herngren
2012-04-30,
version 0.1
Fotnoter
[1] Gabriel Tarde, Penal Philosophy, Patterson Smith, New Jersey, 1968,
original 1890, s 112.
[2] Gabriel Tarde, ”Sociology 1898”, On communication and social influence, The University of Chicago
Press, 1969, s 79.
[3] Gabriel Tarde, Penal Philosophy, Patterson Smith, New Jersey, 1968,
original 1890, s 325.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar