Politik är queer – Karen Barad - demokrati VIII
Queerfeministen
Karen Barad visar hur materia materialiserar på märkliga sätt. Materia håller
sig inte till det naturliga eller normala. Materians vara, dess ontologi, är enligt
Karen Barad, queer.
Människor står inte vid sidan av tingen. Materia är inte passivt, medan vi skulle vara subjekt, aktörer. Människor, djur och växter agerar tillsammans på besynnerliga sätt. Jag använder hennes metod för att pröva om politikens vara, dess ontologi, är queer. Detta är en kort inledning kring Barads queerfeminism och materialiserande politik, förhoppningsvis kommer ytterligare ett par texter. Detta är också en fortsättning på mina artiklar om demokrati.
Människor står inte vid sidan av tingen. Materia är inte passivt, medan vi skulle vara subjekt, aktörer. Människor, djur och växter agerar tillsammans på besynnerliga sätt. Jag använder hennes metod för att pröva om politikens vara, dess ontologi, är queer. Detta är en kort inledning kring Barads queerfeminism och materialiserande politik, förhoppningsvis kommer ytterligare ett par texter. Detta är också en fortsättning på mina artiklar om demokrati.
Politik är inte
förutsägbart. Då vore det inte politik. Politik bestämmer sig för att ändra det
bestämda. Politik bryter med det normala, politik är onormalt, annars skulle
det normala kunna ersätta politiken. Politik ändrar om det naturliga. Men
politik drar sig inte undan tingen. Politik deltar i besynnerliga samarbeten
mellan ting, växter, djur och människor.
Politik är udda,
konstigt, besynnerligt, märkligt, egendomligt: annars skulle politik kunna
ersättas med det självklara. Politik är lite skumt: annars hade det kunnat
ersättas med vetenskap. Politik är lite tokigt, annars hade det kunnat ersättas
med logik. Politik gör gärna bort sig, annars hade det räckt med förvaltning. Politikens
ontologi är queer.
Per Herngren
2012-04-11,
version 0.1
Bilaga – Karen Barad bortom reduceringar
Karen Barad
reducerar inte. Politik kan inte förklaras med sexualitet. Sexualitet kan inte
förklaras med politik. Det finns inte heller någon bakomliggande materia som
styr oss. Hon bryter med mekanisk och linjär materialism. Hon bryter också med
dualismer som materia och ande, materia och språk, bas och överbyggnad. Politik
är lika materiellt som en sten. Och en sten är också en aktör.
Hur ska man då
förstå hennes queer-materialism? Är inte det en reducering? Hon menar snarare
att olika saker är sammanflätade. Politik
kan vara sammanflätad med kroppslighet och kön utan att det ena förklaras med
det andra. Sammanflätningarna skapar oförutsägbarhet: de kan inte förklaras
deterministiskt. Jag skulle dock vilja tillägga att sammanflätningar kan skapa
resonans med varandra. De kan fungera som varandras förstärkare.
Referens
Karen
Barad, Meeting the Universe Halfway
Quantum physics and the entanglement of matter and meaning, London: Duke University
Press, 2007.
Per Herngren, "Hur materialism förandligar och idealiserar – Karen Barad I", 2012.
Per Herngren, "Bortom marknaden och samhället: trassel istället för sfärer – Karen Barad II", 2012.
Per Herngren, "Bortom marknaden och samhället: trassel istället för sfärer – Karen Barad II", 2012.
Per Herngren, "Jämlik metod och jämlikt motstånd – Karen Barad III", 2012.
Per Herngren, "Politik är queer – Karen Barad - demokrati VIII", 2012.
Per Herngren, "Politik är queer – Karen Barad - demokrati VIII", 2012.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar