Civil olydnad och andra
former av motstånd blir ganska lätt nyhet i nyhetsmedia. Förvandlingen till
nyhet motverkar dock politisk förändring. Den politiska förändringen skulle därmed
kunna förstärkas genom att undvika att göra den till nyhet, genom att undvika att
skicka pressmeddelanden till nyhetsredaktioner. Och genom att undvika att
kontakta nyhetsmedia.
Denna text skrevs under
reflektionen kring valet av att skicka mejl och pressmeddelande om en civil olydnads-aktion bara till rörelsetidningar, bloggar, mejllistor och olika forum på internet.
Nyheter är inte en
representation av vad som händer. Nyheter är en intervention. Genom olika
tekniker förvandlar nyheter något till nyhet. Detta ska inte förstås som maktkonspiration.
Det finns inget bakom som styr nyheterna. Bakomliggande nyhets-konspirationer är snarare undantag än regel.
Nyheter är istället självreproducerande system. Nyheter
representerar därför inte någon dold makt eller något bakomliggande maktsystem.
Nyheter producerar däremot själv makt.
Nyhet blir både medel och mål. Nyhets-handlingar skapar
nyhets-handlingar. Läsandet av nyheter, pratet om nyheter, är del av nyhets-interventionen.
Även läsandet av nyheter omvandlandet något till nyhet. Läsande är alltså en
intervention.
Konkreta tekniker används för att omproducera något till en nyhet. Dessa tekniker är inbakade i
nyheten, de är en del av nyheten. Det finns därmed inga dolda makttekniker
bakom nyheterna.
Nyhetstekniker kan innovativt slipas och imiteras av andra
nyhetsjournalister och nyhetsredaktioner. Nyheter smittar av sig genom att
återanvändas i långa imitationskedjor.
Nyheter skapar genom ständig reproduktion pulser, resonans
och gravitationskraft. Nyheter producerar därmed egna planetsystem med
fantastisk dragningskraft. Sådan dragningskraft skapar ibland svarta hål som
slukar politiska verksamheter. Svarta hål osynliggör politisk förändring.
Hur nyheter slukar politisk förändring
Nyheter motverkar reproduktionen av politisk förändring genom
bland annat följande framställningstekniker:
Gårdagens nyhet: Genom
att framställa en politisk förändring som nyhet förvandlas den snabbt och
effektivt till gårdagens nyhet. Till en icke-nyhet. En motståndsaktion återges
därmed som tillfällighet.
Aktuell och
inaktuell, inne och ute: Genom att framställa en politisk fråga som aktuell
görs den till medel för att framställa andra politiska frågor som inaktuella.
En motståndsgrupp som görs till nyhet blir därmed delaktig i att osynliggöra
andra politiska förändringar.
Spektakel: Genom
att förvandla politisk förändring till något spektakulärt framställs den som
undantag snarare än pulserande repetition.
Sudda ut politiska
subjekt: Motståndsaktörer och andra politiska subjekt suddas via
nyhetsinslag ut och ersätts med föreställningar om central makt, eller
föreställningar om centrala makthavare och politiker.
Subjekten för politisk förändring pekas i nyheter ut som
regeringar, parlament, styrelser och företagsledning.
En individualistisk variant av denna teknik pekar istället
ut enskilda som besitter poster inom dessa organ som politiska aktörer,
exempelvis ministrar, chefer och presidenter.
Deltagare i motstånd eller folkrörelser framställs inte som
politiker. Politiker pekas istället ut som en speciell yrkesgrupp som sitter i
en riksdag eller regering för en statlig organisation. Andra som pekas ut som
politiker är semiprofessionella i kommun och liknande lokalstater.
Återinsätta
makthavare: De politiska aktörer som genomför politisk förändring under olika
aktioner reduceras till medel för att påverka den verkliga aktören, det
egentliga subjektet: regeringen. Aktivism skildras genom nyheter därmed som
icke-politisk-förändring. Aktivism blir istället medel för att utnämna makthavare
till makthavare.
Motstånd omvandlas genom nyheter därmed till medel för att
återinsätta regeringar som regerande, motståndet utnämner alltså regeringen som just regering.
Motståndet avsätter därmed sig själv som regerande.
Mystifiera makt.
Genom att med hjälp av opposition och motstånd framställa makt som något som
kan innehas förtingligas makt. Makt föreställs som egenskap hos vissa eller som
något man skulle kunna låsa in någonstans. Därmed osynliggörs makt. Makt är
handlingar, handlingar av lydnad. På så sätt kan nyheter också osynliggöra att makt
omedelbart upphör i samma ögonblick som lydnaden och samarbetet upphör. Makt är
inget som kan låsas in. Makt-havare finns inte.
Narcissism: Politisk
förändring ersätts med narcissism. Den förändring som genomförs genom ickevåldsmotstånd
tonas ned och ersätts med speglingens attraktionskraft. Bilden i nyhetsmedia
framställs som viktigare än själva aktionen. Speglingen görs attraktivare än de
faktiska politiska förändringar som sker i motståndsorganisationer och under aktioner.
Nyheten är nyheten:
Civil olydnad framställs som instrument för att bli nyhet, som medel för att få
uppmärksamhet. Civil olydnad framställs även som medel för att uppmärksamma en
viss fråga. Civil olydnad reduceras därmed till medel för att komma in i
nyhetsmedia.
Nyhetsmedia som
självgenererande: Civil olydnad och motstånd raffineras till rent bränsle för
nyhetsmedias reproduktion av sig själv. Nyheter (re)producerar nyheter. Civil
olydnad och andra former av engagemang omvandlas därmed till bränsle för nyhetsmedias
drivande motor.
Civil olydnad blir fetischism.
Nyheter omvandlas till stimulans och underhållning. Man läser om aktioner och
får kraft. Denna kraft gör att man orkar med stress och lönearbete. Genom
nyheter överförs därmed kraft från civil olydnad till lönearbete, ibland till profit,
ibland till institutionell maktkoncentration.
Förändring skjuts på
framtiden: Politisk förändring skjuts via nyhetsberättelsen bort till en
avlägsen framtid. Detta sker genom en mekanisk och linjär skildring av politik.
Motstånd och civil olydnad framställs som politisk påverkan, påverkanskraft.
Gandhis ickevåld innebar att mål och medel var samma sak. En
politisk förändring skapar politisk förändring. Ickevåld leder till ickevåld.
En mekanisk framställning av politik separerar istället mål
och medel. Ickevåld och civil olydnad reduceras till medel snarare än mål. Det
politiska målet kan därmed skjutas bort till en fjärran framtid.
Mellanhand och
förmedlare: Nyhetsmedia framställer sig själv som rimligt neutral
förmedlare av opinion, opposition och protest. Denna förmedling förutsätts
påverka makthavare. Nyheter skulle upplysa makthavarna, man tänker sig att upplysning föregår beslut och handlande. Nyhetsmedia framställs som en nödvändig mellanhand för
politisk förändring. Därmed frestas politiska grupper att ställa sig i kö för
att få komma med i denna förmedling.
Avslöjande och
paranoia: Motstånd framställs som att den avslöjar makten. Motståndet drar bort den slöja som döljer makten. Motståndet skulle avslöja en bakomliggande dold
makt. Motståndet görs därmed till medel för att producera en paranoid syn på
makt. Makt som något bakom. Dolt bakom. Det skulle alltså finnas en slöja som döljer makt och som behöver dras undan för att vi ska upptäcka vad makten sysslar med.
Denna paranoida föreställning om makt hamnar i resonans med vissa
varianter av grävande journalistik och vetenskaplig maktkritik. Maktkritik i
denna traditionen av-slöjar makt och makthavare. Makten som blir till makt mitt
ibland oss genom olika handlingar döljs därmed. Utpekandet av det dolda döljer
det uppenbara.
Protest blir nihilism:
Genom att omvandla civil olydnad till negation, till ett Nej förvandlas ickevåldet
till protest. När civil olydnad och ickevåld framställs som protest istället
för konstruktivt byggande förvandlas den till nihilism: Viljan att inte vilja
skapa värde. Ickevåld omvandlas till en ovilja till att vara med och bygga samhällen.
Ickevåldet får inte bygga omsorg, solidaritet och samhällen. Ickevåldet får
bara negera Staten, Kapitalet eller det Globala.
Civil olydnad hindras genom den negativa protesten därmed
från att bli blivande samhälle. Bli blivande motståndssamhälle. Bli sårbart och
solidariskt ickevåldssamhälle.
Nyheter producerar
ickekommunikation. Jean Baudrillard visar hur massmedia producerar
ickekommunikation, den förvandlar folk till mottagare snarare än till medaktörer. Baudrillards kritik är dock generell mot massmedia och hamnar lite utanför min analys av nyhet som intervention.
Media är inte svartvit
Nyhetsgenren är en egen genre. Den bygger på annorlunda berättartekniker
än reportage, innovativa intervjuer, tester och berättelser. Man kan därmed
inte säga att ett nyhetsmedia består bara av nyheter. I samma media kan det
publiceras mycket annat vilket får helt andra mer kreativa funktioner än
nyheter.
Det kan givetvis även smyga in nyhets-skapande här och var i
reportage, i tester och i personporträtt. Nyheter kan intervenera och neutralisera
i den övriga berättelsen som finns i samma reportage och i samma artikel. Ett
inslag eller ett reportage behöver inte vara enhetligt. Motstridiga funktioner
kan motverka varandra.
Det kan därför även smyga in berättelser i rena nyheter.
Nyhetsartiklar är inte alltid rena nyheter.
Nyheter och politisk förändring som konkurrerande solsystem
Civil olydnad och ickevåld utförs i traditionen från Gandhi
som en faktisk politisk förändring. Målet blir medlet. Genom möten,
berättelser, samtal, bloggar, twitter, reportage, intervjuer blir det ibland
lättare att härma och imitera den politiska förändringen. Och genom att läsa om
andras berättelser från motstånd, om deras misstag, om deras experimenterande,
blir det därmed möjligt att innovativt finslipa motståndet. Politisk förändring
skapar växelverkningar.
Förändring och imitation genererar varandra. Att imitera är
alltid en sorts förändring. Detta återskapande av motstånd kan sprida sig som
smittor och imitationskedjor. Motstånd bygger på så sätt samhällen, kollektiv
och gemenskaper.
Politisk förändring upprepning
Politisk förändring är repetition. Politisk förändring sprids
genom att återigen återskapa den politiska förändringen. Precis som i Gandhis
ickevåld är mål och medel ett. Politisk förändring är det som skapar politisk
förändring.
En sådan förståelse av politik drar sig bort från en
mekanisk föreställning av politik som påverkan. Den drar sig undan från en
föreställning om att politiska utspel skulle påverka de egentliga politiska
aktörerna: makthavarna. Och att dessa mäktiga makthavare sedan skulle ha makten
att styra oss, att ställa saker tillrätta.
Men att visa hur politisk förändring blir självproducerande visar
snarare på politisk dragkrafter än politisk
påverkan.
Själva reproducerandet producerar repeterande pulser. Pulser
ger resonans. Resonans förstärker den politiska kraften och skapar gravitationskraft.
Organisationer, institutioner, samhällen och grupper kan känna en sorts
gravitationskraft till varandra. De kan känna av ett sug att själva genomföra de
politiska förändringar som pågår runt omkring. Det är dock inte alls säkert att
organisationer, saker och människor dras med.
Spinoza påpekar att dragkraften i affekt är beroende av en
förmåga att låta sig affekteras. Att en affektkraft byggs upp innebär inte alls
att saker och ting, eller att vi, därmed automatiskt dras med.
Nyheter fungerar på samma sätt som politisk förändring.
Nyheter producerar nyheter. Mål och medel blir ett. Ett ständigt pulserande.
Gravitationskraften hos nyheter konkurrerar därmed med gravitationskraften hos
andra verksamheter. Ett sätt att bryta makten hos nyheter är att undvika
nyheter, undvika att bli nyhet.
Per Herngren
2012-06-05,
version 0.1.1
Referens
Gilles
Deleuze, Lecture Transcripts On Spinoza’s
Concept of Affect, Course Vincennes, 1978 01 24.
Jean Baudrillard "The Masses: The Implosion of
the Social in the Media," trans. Marie Maclean, New Literary History, vol.
16, no. 3 (Spring 1985)
Per Herngren, Bygga
eller ställa krav – Deleuze, 2009.