Femme: yta, ytlighet och femininitet - politisk materialism V
Genom aktivism, filosoferande, tankar, attityder, smink,
frisyrer och kläder arbetar femme kreativt med ytan. Femme lyfter fram ytligheten. I denna fristående text om politisk materialism tar jag upp femmerörelsens bidrag till motstånd, eller kanske snarare till motståndskraft och ytspänning.
Ulrika Dahl visar här hur femme därmed blir motstånd mot klass och klassuppdelning. Dessutom blir femme ett praktiskt motstånd mot koloniala makttekniker och föreställningar vilka gärna återskapas i motståndsgrupper och i andra radikala rörelser.
Michel Foucault föreslår att vi begriper allt som utspritt på en yta. På denna yta kan det givetvis finnas förtätningar och gigantiska avstånd. Men väldig yta får helt annan dynamik än en värld där saker, personer och samhällen döljer sig innanför sitt eget skal, där ytan skulle representera eller inte representera ett verkligt inre.
Femme är del av queer och feminism. Ulrika Dahl visar i sin
artikel, Ytspänningar, att femme
kreativt skapar och omskapar feminitet. Hon visar hur femme därmed också
queerar klass, nation, vetenskap, filosofi och politik.
Queer som ord användes tidigare för att peka ut och
kategorisera vissa som underliga och onormala. Idag betecknar queer aktivt omskapande,
görande, queer blir mer ett verb. Queer underliggör och onormaliserar. Queer
bryter upp kategorier. Femme queerar feminitet genom yta, genom hud, hår,
smycken, målning och det synbara.
Femme får därmed motståndskraft. Från elektricitet och
friktion förstås motstånd som hinder. Politiskt fastnar ett sådant motstånd i
det negativa. Men biologi och systemteori visar hur saker kan få en mer positiv
motståndskraft. Det är motståndskraft i skapandet och levandet. Ett sådant
motstånd, en sådan motståndskraft, kan därmed tränga undan och ersätta andra
system och verksamheter.
Femmes skapande av feminitet, eller snarare femininitet, bygger
upp en motståndskraft som tränger undan idealiserandet av det djupa, inre, inre
äkta, äkta jaget, autentiska och naturliga.
När aktivism återskapar 'medelklass' och 'nation'
Bland radikala aktivister ställs ibland djup före ytlighet,
äkthet före det artificiella och skönmålade. I femme-rörelser kritiseras detta
för att vara ytterligare en teknik som medelklassen använder för att distansera
sig från underordnade klasser.
En politisk radikalitet som upphöjer det djupa, äkta,
autentiska och intima blir ett medel i underordnandet av underordnade.
Dessutom blir idealiseringen av äkthet en fortsättning på
nationalismens och kolonialismens visioner och ideal. Det får släktskap med hur
tidiga upptäcktsresande och missionärer idealiserade det primitiva och det
naturliga. ”Civilisationen” sågs som artificiell och konstlad. Det primitiva
och det kvinnliga sågs som närmare naturen.
”Det ’autentiska’ naturliga (kvinno)ideal som ofta hyllas i
dessa feministiska falanger är alltså inte oskyldigt eller universellt, det har
en nationalistisk historia, och är ett ideal som … konstrueras i kontrast mot
en artificiell, banal och glamorös femininitet … en femininitet utan klass och
med mycket yta.”[1]
Ulrika Dahl visar här hur femme därmed blir motstånd mot klass och klassuppdelning. Dessutom blir femme ett praktiskt motstånd mot koloniala makttekniker och föreställningar vilka gärna återskapas i motståndsgrupper och i andra radikala rörelser.
Femme bryter paranoid radikalism
Att dela upp människor i ett yttre och ett inre, ytlighet
och djup skapar en paranoid syn på människor. Gömt i ett inre, eller under
ytan, skulle det finnas ett mer äkta jag. Ett jag som vi inte har tillgång
till. Två paranoida föreställningar skiljer sig åt från varandra: Den ena menar
att bara personen själv har tillgång till det inre. Den andra menar att inte
heller personen själv har tillgång till sitt verkliga jag. Mycket av oss skulle
vara gömt i det undermedvetna.
Ulrika Dahl lanserar begreppet femmebodiment. Här bryter hon
med en paranoid syn på människor. Det finns inget äkta eller verkligt självt
undangömt innanför eller därunder ytan.
Dualismen yttre och inre producerar en splittrad människa. Därmed
skapas ett artificiellt jag och ett inre, dolt, autentiskt jag.
”Med begreppet femmebodiment
vill jag här visa att ytan dock inte kan reduceras till den dekorerade,
smyckade, sminkade, ständigt rörliga konturen av kroppen som vi ser. Ytan är
också kroppens största sinnesorgan, vilket öppnar för alternativa förståelser
av både ytor och ytlighet.”[2]
Femme queerar femininitet. Feminin blir kreativitet.
Politiskt blir detta något annat än att skapa en god, radikal feminitet skild
från en konservativ feminitet. Det blir också något annat än att kritiskt ta
avstånd från det feminina som skapat genom könsmakt eller av den heterosexuella
matrisen.
Genom att göra ytan och det feminina till kreativitet bryter
femme med en identitetspolitik som betonar gemensam erfarenhet eller en gemensam
plattform. Dahl använder begreppet figurationer
för att visa på brytningen med identiteter utan att producera ny identitet.
”Femmefigurationen jag här tecknar ger inte uttryck för vare
sig en gemensam erfarenhet, delade förståelser av femininitet eller en gemensam
feministisk historia eller plattform. Det finns exempelvis en intern kritik av
den imperialistiska nostalgi som präglar estetiken i Sydneys vit-dominerade
femmerörelse. En del vänder sig mot att symbolen för Femme-gillet är en vit
handske formad som en knytnäve. En vit handske associeras då med en vit
överklass som önskar skydda sin huds yta från att färgas av den starka solen.”[3]
Femme blir queer i betydelsen skillnad som producerar
skillnad, istället för skillnad som producerar (annan) likhet och identitet.
Femme är inte negation eller protest
Femme idealiseras ibland för att vara frivillig femininitet.
Men Dahl argumenterar för att femme snarare upplöser ytspänningen mellan en
medveten radikal feminitet och en normativ påtvingad feminitet. Denna negation
skulle annars upprätthålla den ordning som den försöker underminera.
”Med denna ansats riskerar jag att gå emot delar av de
rörelser jag själv ingår i eftersom det numera blivit en identitetspolitisk
norm att insistera på att femme skiljer sig från ’normativ’ feminitet eftersom
den är ’vald’ snarare än påtvingad, eller ’överdriven’ snarare än vanlig,
vilket i sin tur är ett sätt att insistera på att det finns ett ’djup’ under
den till synes ytliga ytan. … Det är värt att fundera på om en sådan
dikotomisering upprätthåller precis den ordning den önskar underminera.”[4]
Femme gör därmed motstånd mot en radikalitet som skiljer på de
radikala och de som inte är tillräckligt radikala.
”Vad jag kallar femmebodiment
är ett femme-inint somatekniskt förkroppsligande, där huden inte kan reduceras
till en yta vilken enkelt kan läsas och kritiseras utifrån hur den smyckas och
sminkas eller vars uttryck enkelt säger oss något om vem som är queer eller
inte, eller vem som hör hemma eller inte.”[5]
Jag läser Ulrika Dahl som att queer i femme därmed lyckas
undvika att bli samlingskategori för hbt, homo-bi-trans. Hbt eller hbtq eller
hbttq som kategori på en viss typ av personer blir en maktmetod för
normaliseringen av hbt. Queer skulle i så fall fastna i mångfaldsfällan, de är
olika oss och det ska vi respektera. Queer underliggör och onormaliserar även
hbt. Femmes queer blir därmed mångfaldigande snarare än mångfald.
Bortom yttre och inre, yta och djup
Femme undergräver en uppdelning av oss i ett yttre och ett
inre. Dahl skriver att ”om vi ska utmana cartesianska dualismer mellan kropp
och sinne måste vi också ifrågasätta dikotomin mellan yta och djup, mellan
insida och utsida, och mellan jaget och den andra.”[6]
Här hamnar femme i resonans med intressanta diskussioner
kring yta av Michel Foucault, Gilles Deleuze, Kathy Ferguson, Jacques
Ranciére och på senare tid av flat-ontology-filosofin.
Michel Foucault föreslår att vi begriper allt som utspritt på en yta. På denna yta kan det givetvis finnas förtätningar och gigantiska avstånd. Men väldig yta får helt annan dynamik än en värld där saker, personer och samhällen döljer sig innanför sitt eget skal, där ytan skulle representera eller inte representera ett verkligt inre.
Ifall Foucault talar om en gigantisk yta så tänker sig Gilles
Deleuze och Felix Guattari istället ytor i plural. Ytor i form av platåer.
Olika företeelser existerar på olika platåer. De kan därmed leva skilda liv,
men de är inte instängda i något inre, inte gömda från varandra innanför sin
egen yta.
Dessa uppgörelser med ett yttre och ett inre gör precis som
femme motstånd mot container-föreställningar:
att personer, organisationer och motståndsgrupper, och även länder och
samhällen, skulle vara containrar (contain-innehålla). Container-föreställningar
tänker på personer, kulturer och samhällen som lådor eller sfärer som
innehåller saker och ting.
Femme bygger kreativt motstånd. Ett motstånd som sprider sig över ytor.
Per Herngren
2012-06-16, version 0.1
Referens
Gilles
Deleuze, Felix Guattari, A thousand plateaus: capitalism and schizophrenia,
translation and foreword by Brian Massumi, University of Minnesota
Press, 1987.
Per Herngren, Befria sig från
container-världsbilden, http://perherngren.blogspot.se/2008/01/befria-sig-frn-container-vrldsbilden.html,
2008.
Per Herngren, Yta utan djup, http://ickevald.net/perherngren/ytautandjup.htm,
2007.
Ulrika Dahl, ”Ytspänningar
Feminismer, femininiteter, femmefigurationer”, Tidskrift för genusvetenskap, nr 1 2011.
[1]
Ulrika Dahl, ”Ytspänningar Feminismer, femininiteter, femmefigurationer”, Tidskrift för genusvetenskap, nr 1 2011,
s 19.
[2]
Ulrika Dahl, ”Ytspänningar Feminismer, femininiteter, femmefigurationer”, Tidskrift för genusvetenskap, nr 1 2011,
s 9.
[3]
Ulrika Dahl, ”Ytspänningar Feminismer, femininiteter, femmefigurationer”, Tidskrift för genusvetenskap, nr 1 2011,
s 19-20.
[4]
Ulrika Dahl, ”Ytspänningar Feminismer, femininiteter, femmefigurationer”, Tidskrift för genusvetenskap, nr 1 2011,
s 21.
[5]
Ulrika Dahl, ”Ytspänningar Feminismer, femininiteter, femmefigurationer”, Tidskrift för genusvetenskap, nr 1 2011,
s 22.
[6]
Ulrika Dahl, ”Ytspänningar Feminismer, femininiteter, femmefigurationer”, Tidskrift för genusvetenskap, nr 1 2011,
s 21.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar