Genom att erbjuda aktiviteter skänker
politiska och religiösa grupper möjligheten att fly befrielse.
Upptagenhet blir på så sätt flykt från frihet, enligt Erich Fromm.
"Att
göra något", "hjälpa till", "ställa upp", görs till flyktvägar bort från
befrielse, till vägar ut ur förverkligandet av befriande gemenskaper och
samhällen.
Psykologen Erich Fromm skrev sin bok om
flykt från frihet 1941 men den är egentligen mer aktuell nu med dagens
fokus på tillfällighet och upptagenhet.
Befrielse är förverkligande olydnad
Att leva aktivt ställer Fromm som motsats till aktiviteter. "we do not
mean "doing something", but the quality of creative activity". (Escape
from Freedom p 223)
Det aktiva livet förverkligar
befrielse. Befrielse innebär enligt honom alltid olydnad. Samt
förverkligande. Faktiskt förverkligande av frihet är olydnad mot andra
ordningar. Befrielse och olydnad är därmed både mål och medel, enligt
Fromm.
Det aktiva livet blir dock alltför skrämmande för
den enskilde så genom att göra aktivister upptagna med aktiviteter
erbjuder religiösa och politiska grupper möjligheten att fly befrielse.
Politiska aktiviteter blir vägen in i lydnad, laglydnad och
underordning.
"Intense activity is often mistaken for evidence of self-determined action" (Escape p 218)
Frihet-från skapar olidlig ensamhet
Varför denna flykt från befrielse? Erich Fromm visar hur kapitalism
förverkligar en negativ frihet för västerländsk medelklass. Det är en
"frihet från". De som inte lyckas ta sig över i en positiv frihet,
förverkligande befrielse, dras in i en ensam, tung individualism.
"Aloneness
... remain; people cannot stand it for ever. They cannot go on bearing
the burden of "freedom from"; they must try to escape from freedom
altogether unless they can progress from negative to positive freedom."
(Escape p 115)
Upptagen blir beroende
Aktiviteter blir ett sätt att dölja känslan av att vara maktlös och
obetydlig. Upptagenhet döljer dessutom själva flykten. Upptagenhet får
oss att känna att vi verkligen gör något. Upptagenhet ersätter
engagemang.
Men för att behålla denna känsla måste vi
ständigt söka upp nya tillfälliga politiska aktiviteter. Politiska och
religiösa grupper kan på så sätt vara med och skapa beroende och ibland
även tvångsmässigt handlande.
"Activity in this sense
assumes a compulsory quality: the individual has to be active in order
to overcome his feeling of doubt and powerlessness. This kind of effort
and activity is not the result of inner strength and self-confidence; it
is a desperate escape from anxiety." (Escape p 78-79)
Det
är svårt för individen att själv ta sig ur detta beroende av
aktiviteter. Svårigheten kommer inte från makt eller förtryck utan från
individualismens politiska ensamhet. Grupper och organisationer
har dock möjlighet att överge sina aktiviteter och istället bjuda in
till olydig befrielse. Individen behöver befriande gemenskap,
solidaritet och stöd för att kunna ta sig över från flykt till
befrielse.
Per Herngren
2013 09 17, version 0.1
Referens
Erich Fromm, Escape From Freedom, New York: Henry Holt and Company, 1941, Owl Books Edition 1994.
Bilagor
Individuella aktiviteter flyr in i upptagenhet
Mitt fokus ovan är på politiska aktiviteter som flykt, men politiska
aktiviteter är inte den vanligaste flyktvägen. Fromm visar hur egna
individuella aktiviteter hjälper personer att göra sig upptagna och på
så sätt fly befrielse och olydnad.
"It is covered over
by the daily routine of his activities, by the assurance and approval he
finds in his private or social relations, by success ..., by any number
of distractions, by "having fun", "making contacts", "going places"."
(Escape p 115)
Kapitalism i resonans med religion och vänster
Kapitalismens fokus på individuella aktiviteter hamnar i resonans med
allt större fokus på aktiviteter inom vänster och olika religioner.
Kapitalism, religiösa samhällen och protester förstärker därmed
varandras flykt in i upptagenhet.
"the general
characteristics of capitalistic economy: the principle of
individualistic activity. In contrast with the feudal system of the
Middle Ages under which everybody had a fixed place in an ordered and
transparent social system, capitalistic economy put the individual
entirely on his own feet. What he did, how he did it, whether he
succeeded or whether he failed, was entirely his own affair. That this
principle furthered the process of individualisation is obvious and is
always mentioned as an important item on the credit side of modern
culture. But in furthering "freedom from", this principle helped to
sever all ties between one individual and the other and thereby isolated
and separated the individual from his fellow men. This development had
been prepared by the teachings of the Reformation." (Escape p 93-94)
Metod
Jag låter Erich Fromms socialpsykologiska kritik av aktiviteter som
flykt intervenera i dagens allt större fokus på tillfälliga politiska
aktiviteter. Fromm producerar på så sätt ny maktkritik. Här krävs
respekt och kärlek till Fromms ansats så jag inte förvränger den.