Gud som sociologiskt begrepp: Martin Luther
I Stora Katekesen från 1529 definierar Martin Luther vad en gud är.
Definitionen gör gud till ett användbart teoretiskt begrepp för
motstånd, politik och sociologi:
"Vad betyder det att hava en Gud eller vad är Gud?
Svar: en Gud kallas det, som man väntar sig
allt gott av och som man i all nöd tager sin tillflykt till." (Martin Luther, Den stora katekesen, Första delen.)
Med
den definitionen blir lönearbete, ägande, egna hem, kärnfamilj, stat
och militärmakt troligen de stora, mäktiga gudarna idag. Revolution
eller omvändelse behöver i så fall kämpa med att ersätta dessa
etablerade gudar med tilliten till en eller flera andra gudar.
Revolutionära
politiska ordningar, som ickevåld, feminism, socialism och olika
religioner, kan alltså inte bara bygga andra ordningar. De behöver
dessutom bygga tillit. En tillit som gör att dessa nya ordningar kan ersätta och
tränga undan tron på etablerade gudar som ägande, lönearbete, stat,
kärnfamilj och krigsmakt.
Tvivel blir i en sådan här politisk teori produktivt. Misslyckanden, självkritik och tvivel är nödvändiga för att revolutionära ordningar inte ska stagnera. Tilliten till en annan ordning kräver att den skapar värde. Ett värde som inte bara i teorin är bättre, utan som i praktiken skapar mer omsorg, mer jämlikhet och mer rättvis fördelning av makt och resurser. Revolution blir en ständig kamp mellan gudar.
Per Herngren
2014 05 25, version 0.1.1
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar