Språk och materia bortom dualism – Karen Barad X
Föreställningen om en dualism mellan språk och materia skapar
två ytterlighetspositioner som gärna reducerar vad som händer åt det ena eller åt
det andra hållet.
Språkkonstruktivism skulle vi kunna kalla den ena sidan. Den
menar att vi inte kan relatera till den rena materian. Vi kan bara uppfatta och tala om saker och ting. Genom att använda språk och teorier producerar våra
språkhandlingar mening för oss, en stol får en viss mening genom att vi bestämt att det är en stol. En extrem variant kallas solipsism:
världen är bara vår subjektiva uppfattning eller upplevelse av den.
Traditionell realism kan vi kalla den andra sidan av
dualismen. Den menar att saker och materia agerar oberoende av hur vi använder
språket. När vi pratar om saker och ting så gör pratandet inget med materian.
Pratandet blir då bara påståenden, representationer, fakta, vetenskaplig metod och
spekulation. Det kan vara helt tokiga påståenden eller så är det rimliga och sanna påståenden.
Tittar vi riktigt noga på dessa två ytterligheter upptäcker
vi att de nästan säger samma sak.
Språk och materia bortom dualism
Queermaterialisten Karen Barad visar tillsammans med kvantfysikens
fader Niels Bohr hur mätinstrument, dikter, teater, diskurser, stenar,
dragningskraft, resonanser är likvärdiga materiella handlingar.
När stenar i vattnet slipar på varandra, eller när en sten
och en borrmaksin, eller en sten och en konstnär, medagerar med varandra så ska
detta förstås på samma sätt. De agerar med varandra. De producerar tillsammans
något speciellt, något som inte fanns innan. Detta medagerande kallar de för
fenomen.
Världen blir för Barad och Bohr därmed inte dualistisk. Den
kan inte reduceras till mekanik eller till språk. “Bohr’s
point that apparatuses are productive of the phenomena they measure is not to
be understood as some idealist claim that reality is a product of human
concepts. On the contrary, Bohr insists that the reason why theoretical
concepts matter to the results produced is that concepts are specific material
arrangements.”[1]
Materia agerar meningsfullt och diskursivt
Karen Barad reducerar inte mening och diskurs till
språkhandlingar. Stenar, molekyler, vindar och dragningskrafter agerar
meningsfullt. Därmed skulle jag vilja lägga till att saker och ting dessutom
har möjlighet att agera obegripligt. Mening ger möjlighet till meningslöshet.
Eftersom saker och ting agerar meningsfullt kan deras
agerande ofta, eller möjligtvis alltid, översättas till andra meningsfulla
handlingar som dragningskraft, cirkulation, simulationer, dans, matematik,
dikter, diskussioner och teorier.
“Discursive
practices are the material conditions for making meaning. In my posthumanist
account, meaning is not a human-based notion; rather, meaning is an ongoing
performance of the world in its differential intelligibility.”[2]
Materia är aktörer snarare än substans
Materia agerar och skapar mening. Materia är därmed aktör mer än substans: “matter
does not refer to a fixed substance; rather, matter is substance in its
intra-active becoming – not a thing but a doing, … agency. Matter is a
stabilizing and destabilizing process of iterative intra-activity.”[3]
Aktör och subjekt är agerande snarare än egenskap
Radikal politisk
teori kan ibland peka ut förtryckta, kvinnor, flyktingar och fattiga som
aktörer. På så sätt vill man visa att dessa inte kan reduceras till objekt
eller offer. De är inte bara objekt eller offer för ”makten”. De ska ses som aktörer.
Detta räcker inte för Karen Barad. Man kan
egentligen inte bara vara aktör: “agency is a matter of intra-acting; it is an
enactment, not something that someone or something has.”[4] Aktör blir därmed knutet till den och det som är med och medagerar, och till själva agerandet. Det handlar därmed inte så mycket om att man är författare till sitt liv, att det skulle vara jag som skapat mitt liv.
Om jag läser henne rimligt så är aktörskapande och
objektskapande sammantrasslat i ett medagerande. I en teori kan detta trassel
analyseras. Men att generellt reducera vissa till aktörer och andra till objekt
blir tokigt.
Val och ansvar
Inom vissa föreställningar tänker man sig att en aktör är
ensam ansvarig för sina val och för konsekvenserna av dessa val. Karen Barad
visar att sådana situationer inte existerar. Vi är alltid medaktörer. Det går
inte att agera ensam, det går inte att vara helt ensam ansvarig för något.
Denna ansats blir intressant när man analyserar konflikter,
härskande, krig och förtryck. En fallgrop vore att skylla vad som händer på
offret. Men inte heller det går ifall Karen Barads medagerande stämmer.
Karen Barads analys av aktör och ansvar bejakas delvis i
domstolar. Domstolen dömer dem man har bevis mot. Medbrottslingar som inte
ställs inför rätta kan bejakas utan att de påverkar straffet. Det kanske inte
finns bevis. Domstolar kan dessutom justera straffet på grund av tvångstankar,
omständigheter, missförstånd, rykten, illusioner och andra saker som spelat
roll.
Agerande som inte reduceras till kapitalism eller kön
Karen Barad reducerar inte människors handlingar till
kapitalismen, barndomen, trauman, kontexten, könet eller könsmaktsordningen.
Däremot kan vi medagera tillsammans med vår barndom,
kapitalistisk profitjakt, manlighet, kvinnlighet, män, kvinnor, könsdelar. Genom
att se dessa som jämlika aktörer upptäcker vi ojämlikhet och märkligheter. Dominans,
ordning och queerande av ordningar blir därmed inte resultat av Systemet utan snarare
medagerande och systematiskt medagerande. Tja, även dominans kan bli en aktör
som faktiskt undergräver de som dominerar. Förtryck kan börja agera mot
förtryckaren. Och även radikalt motstånd kan agera mot motståndsrörelsen.
Handlingar blir subjekt. Och subjekt blir objekt.
“We are
responsible for the cuts that we help enact not because we do the choosing
(neither do we escape responsibility because ‘we’ are ‘chosen’ by them), but
because we are an agential part of the material becoming of the universe. Cuts
are agentially enacted not by wilful individuals but by the larger material
arrangement of which ‘we’ are a ‘part’.”[5]
Karen Barads queermaterialism innebär att vi inte kan bli
rena aktörer och att saker inte kan bli rena objekt. Politiskt behöver vi medagera
med djur, växter, materia och ting. Vi behöver hitta sätt att samarbeta som gör
att vi tillsammans kan producera den politiska mening och det politiska
agerandet vi vill leva. Som vi vill leva tillsammans.
Per Herngren
2012-11-10, version 0.1
Referens
Karen Barad, Meeting the Universe Halfway Quantum physics and the entanglement of matter and meaning,
[1] Karen Barad, Meeting the Universe Halfway Quantum physics
and the entanglement of matter and meaning, London : Duke University Press, 2007, p 334.
[2] Karen Barad, Meeting the Universe Halfway Quantum physics
and the entanglement of matter and meaning, London : Duke University Press, 2007, p 335.
[3] Karen Barad, Meeting the Universe Halfway Quantum physics
and the entanglement of matter and meaning, London : Duke University Press, 2007, p 336.
[4] Karen Barad, Meeting the Universe Halfway Quantum physics
and the entanglement of matter and meaning, London : Duke University Press, 2007, p 178.
[5] Karen Barad, Meeting the Universe Halfway Quantum physics
and the entanglement of matter and meaning, London : Duke University Press, 2007, p 178.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar