Hur materialism förandligar och idealiserar – Karen Barad I
I en serie texter undersöker
jag hur Karen Barads queermaterialism öppnar upp för en bättre förståelse av hur motstånd
och politisk förändring går till. I denna första artikel tar jag upp hur Barad avvisar att
materia och mening skulle kunna separeras från varandra. Hennes materialism kontrasterar mot hur många ”hårda materialismer” förandligar, hur de idealiserar, politik.
När en ”hård” materialist försöker härleda politiska beslut
eller ideologier till materiella förhållanden så förandligar materialisten
samtidigt politik och idéer. En sådan materialism blir därmed en idealism. Idealisering
av politik, och idealisering av idéer.
Halva
världen idealiseras.
“Matter and
meaning are not separate elements. They are inextricably fused together, and no
event, no matter how energetic, can tear them asunder.”[1]
Karen Barad bryter med den idealisering av tankar, kultur och
mening som gärna dyker upp i materialistiska föreställningar. En idé, en
fundering, en dikt, ett samtal är lika materiellt som en sten eller som en vind.
Mening är materiellt, mening materialiserar. Mening är inte
något andligt som kan härledas ur något annat mer handfast, något som är
hårdare och därför skulle vara mer materiellt, eller till och med mer verkligt.
Föreställningen att det som är hårt skulle vara mer
materiellt än det som är mjukt blir alltför banal för att någon materialist skulle hävda det. Men man kan ändå ana att det gömmer sig en sådan intuitiv föreställning
inom flera materialismer. Det som är hårt är dock inte mer materiellt än det
som är mjukt, en sten är inte mer materiell än elden eller solen.
Materia agerar meningsfullt
Materia är, enligt Karen Barad, inte passivt död. Materia
agerar. Och materia agerar meningsfullt. Det som materia och saker gör och åstadkommer
är begripligt eller obegripligt. Ifall något är begripligt eller obegripligt är
det också meningsfullt. Det är därmed översättningsbart: till språk, till
teori, till en dikt, till teater, till matematik. Ofta har vi svårt att
översätta det som sker. Men det innebär inte att det är meningslöst.
“But matter
and meaning, the literal and the figurative, are never as separate as we like
to pretend”[2].
Dualismen mellan material och ande renodlades i grekisk filosofi,
speciellt bland platonister och gnostiker. Samtidigt som grekisk filosofi
utvecklades fanns det inom judendom och senare kristendom en ickedualistisk syn
på mening och materia. I den judiska och i den tidigt kristna filosofiska och
religiösa traditionen gick det inte att separera ande och materia från varandra.
Karen Barad fortsätter och utvecklar en sådan ickedualistisk föreställning om
ande och materia, om politik och materialitet.
När jag skriver ande och materia skulle man kunna läsa det
som att ande och materia är två olika ”saker” men att de sitter ihop, och att
de hela tiden påverkar varandra. Men det skulle i så fall fortfarande vara en
form av dualism. Materia är meningsfullt. Och mening materialiserar. Mening och
materia är inte två saker som hör ihop. Det är snarare olika ord som beskriver
olika aspekter av samma sak.
I senare texter ska jag ta upp hur Karen Barad visar hur politik
och motstånd är att agera tillsammans med saker och ting. Detta
tillsammans-agerande skapar direkt förändring. Direkt innebär att mål och medel
blir ett. Inte heller mål och medel kan dualistiskt separeras från varandra.
Per
Herngren
2012-09-11,
version 0.1
Referens
Karen Barad, Meeting the Universe
Halfway Quantum physics and the entanglement of matter and meaning,
Per Herngren, "Hur materialism förandligar och idealiserar – Karen Barad I", 2012.
Per Herngren, "Bortom marknaden och samhället: trassel istället för sfärer – Karen Barad II", 2012.
Per Herngren, "Bortom marknaden och samhället: trassel istället för sfärer – Karen Barad II", 2012.
Per Herngren, "Jämlik metod och jämlikt motstånd – Karen Barad III", 2012.
Per Herngren, "Politik är queer – Karen Barad - demokrati VIII", 2012.
Per Herngren, "Politik är queer – Karen Barad - demokrati VIII", 2012.
[1] Karen Barad, Meeting the Universe Halfway Quantum physics
and the entanglement of matter and meaning, London : Duke University Press, 2007, p 3.
[2] Karen Barad, Meeting the Universe Halfway Quantum physics
and the entanglement of matter and meaning, London : Duke University Press, 2007, p 362.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar