Repetition och återanvändning av motstånd - Nietzsche-Deleuze V
2008-10-01, version 0.1
— Detta är femte delen av en serie texter om Nietzsche och Deleuze.
En blogg om att tillsammans leva det samhälle vi vill ha. Om civil olydnad, ickevåld, plogbillsrörelsen, postprotest, performativ feminism, rekursiv politik, forskning och filosofi.
(c) Per Herngren 2 Kommentera!
Kategorier: civil olydnad, postprotest
(c) Per Herngren 3 Kommentera!
Kategorier: postprotest
(c) Per Herngren 1 Kommentera!
Kategorier: postprotest
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: postprotest
Ett av mina inlägg på Christopher Kullenbergs blogg.
I Habermas kanske radikalaste bok: Borgerlig Offentlighet, från 1962, visar han hur offentliga samtal i tidig liberalism sågs som samtal, där folk pratade med varandra. Tanken att offentliga samtal skulle kunna vara envägskommunikation i massmedia fanns inte.
Publikationer lästes högt på salonger och i kaffehus, SEDAN satte det offentliga samtalet i gång. Opinion sågs då som problemlösning inte som en representation av vad folk tycker och tänker innan problemlösningsprocessen sätts igång.
Efter nästa sekel ersattes offentliga samtal med publicering och publicitet. Det skapades en illusion om att samtal kan vara massmedial envägsmonolog. Inte heller ett referat av elitens samtal med varandra (panelen) kan ses som samtal utan som envägs-referat, alltså en form av monolog.
Jag har försökt använda Habermas Borgerlig Offentlighet för att visa att även föredrag och paneldebatter i föreläsningssalar hindrar offentligt samtal och producerar publik som ska vara tyst och lyssna.
De öppna frågestunderna efteråt skapar istället en självvald panel som återigen kommunicerar ensidigt. Flertalet tystas av själva mötesformen.
Den här formeln: n(n-1)/2; visar antalet individuella relationer i en grupp. n=individ eller snarare nod. Det är ju en väldig förenkling men om vi tänker oss att varje individuell relation behöver reda ut åtminstone ett missförstånd i ett samtal: i en grupp med 5 behövs 10 missförstånd redas ut. I en grupp på 7 behövs 21 missförstånd redas ut. I en grupp på 9 är det 36. Med 11 deltagare 55. Stormöte med 250 blir det över trettio tusen “Va, vad menade du?”Vi kan också leka med tanken att det istället för missförstånd är antalet konflikter eller oenigheter som behöver redas ut.
Man anar att i grupper på över sju personer så tystas några för att samtalet ska fungerar. Det bildas alltså självvalda paneler. Om man undersöker stora kongresser så skulle jag kunna tänka mig att man finner att det aldrig är fler än sju som samtalar med varandra, de andra som sätter upp sig på talarlistan för antingen själva monologer eller blir inte tilltalade tillbaka.
Offentliga samtal behöver publikationen och föredraget men bara som inledning till samtal i små grupper.
Tja, offentliga samtal förs vid runda bord, i bikuppor, ev på bloggar - inte i massmedia.
Per Herngren
2008 09 14, version 0.1
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: makt
(c) Per Herngren 2 Kommentera!
Kategorier: postprotest
Här är en fundering i en dialog med Karl Palmås om panoptikon och panspektrocism, en dialog som även förgrenat sig till Christopher Kullenbergs blogg.
Dagens övervakning skapar paranoia, att man aktivt söker efter och uppfattar olika representationer för en överhet som kartlägger ens kopplingar.
- I panoptikon blir problemet lillebror-ser-sig-själv snarare än storebror-ser-dig. (Seende genom ex övervakningskameror.)
- I panspektrocism blir problemet istället lillasyster- och lillebror-paranoia. (Att någon genom avlyssning eller övervakning av internet kartlägger kopplingar och relationer.)
(c) Per Herngren 3 Kommentera!
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: civil olydnad, postprotest
(c) Per Herngren 5 Kommentera!
Kategorier: civil olydnad, makt, postprotest
Pressmeddelande 2008-08-13
Rättegång vid Mölndals Tingsrätt idag onsdag 13 augusti kl 14-16:30
- Detta blev en unik och spännande rättegång, hävdar Annika Spalde som är en av de fem åtalade. Vi fick en ovanligt stark grund för överklagan till hovrätten!
· ”Civil olydnad” fick inte nämnas av de åtalade under rättegången
· Försvaren stoppas i slutplädering
· Försvarare och åtalade stoppas under sakframställan
· Tre åtalade släpper bok samma dag som rättegång.
I rättegången vid Mölndals Tingsrätt idag onsdag 13 augusti kl 14-16:30 stoppas Per Herngrens försvare Mikael Baaz, lektor i juridik och specialiserad på internationell lag, mitt under sin slutplädering när han ska visa att målsägande SAAB Microwave levererar eldledningssystemet Arthur till Irakkriget. Han stoppas också från att visa att FN ej sanktionerat kriget och att Sveriges regering definierat kriget som olagligt och brott mot folkrätten.
Den åtalade Klaus Engel stoppas av domaren från att under sakframställan fråga sina fyra medåtalade något om varför de valt civil olydnad som metod för att ingripa mot vapenhandeln. ”Civil olydnad är inte en fråga under denna rättegång”, hävdar domaren.
Försvarare Mikael Baaz stoppas under sakframställan när han ställer följande frågor till sin klient Per Herngren:
Mikael Baaz börjar fråga: ”Du hävdar att du använder civil olydnad. Varför väljer du ej lagliga metoder?”
Detta får inte Per Herngren svara: ”Jo, det gör jag också. Idag har vi knappast några härskare kvar med totalitära anspråk. Men då har paradoxalt nog stora delar av vänstern och folkrörelserna blivit närmast totalitärt lydiga. Jag valde civil olydnad eftersom fienden idag inte är regeringar och storföretag utan folkrörelsernas lydnad gentemot orättvisa och krig. Total lydnad i folkrörelser ses som normalt idag. Det är otäckt!”
Mikael Baaz börjar fråga: ”På era hemsidor om vin och fikonträdsplanteringarna på Microwave står att ni valt bort protesten. Varför protesterar du inte?
Detta får inte Per Herngren svara: ”Det är Nietzsche och senare den franske filosofen Deleuze som visat att protesten gör en handlingsförlamad. Man blir genom protesten en negativ spegling av makten. Man pekar ut makthavare och bekräftar dem genom att säga emot dem. Vi bestämde oss för att vi istället behövde bli positivt skapande. Därför tog vi bort alla protestbudskap. Frågan var inte om vi var emot att Microwave säljer eldledningssystem till Irakkriget utan vad vi skulle göra åt det, och hur vi kreativt skulle kunna leva och reproducera de lagar och de samhällen vi vill leva med.”
Välkommen på Releaseparty för ny bok om ickevåld av de tre åtalade Annika Spalde, Pelle Strindlund och Klaus Engell, samma dag som rättegången onsdag den 13 augusti kl 19.30 Hagabion, Linnégatan, Göteborg
För bakgrundsinformation se tisdagens pressmeddelande nedan.
Presskontakt: 0735-97 09 58, 070-88 77 211
Åklagare Jonas Almström 031-739 41 72
Vin & Fikonträdsplanterarnas hemsidor
Bilder inifrån Microwave 14 april 2006
Bilder inifrån Microwave 6 augusti 2007
Bilder från plogbillsaktionen 26 juni 2008
(c) Per Herngren 2 Kommentera!
Kategorier: civil olydnad, postprotest
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: civil olydnad, postprotest
Deleuze-forskarseminarie i Göteborg var torsdagen 26 juni ihoppluggad med Saab Microwave Blivande2 Plogbill då de med smideshammare började avrusta en krigsradarkupol och bitar av testanläggningen inne på fabriken. Forskarna och plogbillarna undersökte tillsammans hur motstånd och Deleuzes filosofi sätter fart på varandra. På plogbillsgruppens websajt har jag samlat lite Deleuze-citat som kan vara en hjälp för att utveckla postprotest motstånd. Nedan är några av citaten kring blivande. På websidan har jag också lagt in citat kring rhizom och multiplicitet.
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: civil olydnad, postprotest
Här är lite uppdatering från plogbillsaktionen. Se pressmeddelandet i förra artikeln.
Pressmeddelande fredag 2008-06-27
Nu finns bilder från plogbillsaktionen.
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: civil olydnad, postprotest