Rebell blir underordning och hetero: Erich Fromm
Rebeller underordnar sig
Maktkritik blir underordning och flykt
2013 08 24, version 0.1
En blogg om att tillsammans leva det samhälle vi vill ha. Om civil olydnad, ickevåld, plogbillsrörelsen, postprotest, performativ feminism, rekursiv politik, forskning och filosofi.
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: makt
(c) Per Herngren 2 Kommentera!
Kategorier: civil olydnad, feminism, makt, postprotest
(c) Per Herngren 4 Kommentera!
Kategorier: civil olydnad, makt, postprotest
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: civil olydnad, feminism, makt, postprotest
Rasism upprätthålls inte så mycket av rasister, elaka
människor eller extremister utan snarare av vår lydnad till nationalstater,
gränser, kapitalism, egendom och konsumtion.
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: feminism, makt, postkolonial
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: postprotest
Nu när jag korrekturläste en roman jag håller på och skriver hittade jag ett kort dialogavsnitt där ett par magiker och deras "spårare" skissar en hel maktteori. Fungerar dialogen eller hittar ni formuleringar som är övertydliga? Romantexten får ju inte bli didaktisk (pedagogisk).
Tacksam för eventuella tips! Per
(För er som undrar varför jag könar härskare så är det en patriarkal värld.)
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: makt
Psykologiskt, individuellt, lokalt, stat och globalt uppfattas som olika nivåer. Jag föreslår att sådana nivåer är chimärer, luftslott. Chimär kommer från franskans chimère fantasifoster, hjärnspöke.
Paradoxalt nog suddar föreställningen om nivåer ut de lokala kamper som ständigt förs mellan mängder med olika maktintensiteter.
Ett litet barn kan trampa på Apple så att Apple förlorar makten över mobilen. Apple kan faktiskt vara mindre än en mobiltelefon. Fast Apple är fler än en. Apple kan gömma sig i andra mobiltelefoner också.
Ifall vi ser världen som platt blir det möjligt att upptäcka hur över- och underordning återskapas genom små handlingar och händelser. Små handlingar uppträder i större eller mindre svärmar snarare än på olika nivåer.
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: container-världsbild, makt, postprotest, system
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: feminism, makt, postprotest
Att vara anti innebär inte att vi överskrider det vi är anti. Queerfeministen Sara Ahmed kritiserar föreställningen att antirasism överskrider rasism.
Att vara emot är att vända sig i en viss riktning. Att vara emot är att rikta sig mot. Anti vänder sig till det den är emot. Anti inleder en intim relation till det den är emot. Genom att stå emot något kan anti bli en stötta, ett stöd till det den står mot.
"What we might remember is that to be against something is precisely not to be in a position of transcendence: to be against something is, after all, to be in an intimate relation with that which one is against."
(c) Per Herngren 2 Kommentera!
Kategorier: feminism, makt, postprotest
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: makt
Lycka är effektivt maktmedel för att stärka vissa ordningar
och undergräva andra ordningar. Sara Ahmed undersöker hur lycka, lyckoforskning
och lyckoindustrin används för att förstärka kärnfamilj, tvåsamhet, hetereosexualitet,
överordning av män, nationalistiskt medborgarskap, välstånd och ras. Här ger
jag bara en kort introduktion kring hennes maktkritik av lycka. Några av de
saker hon undersöker är:
(c) Per Herngren 2 Kommentera!
Kategorier: makt
På Karl Marx tid var opium en smärtstillande medicin som kunde köpas på apoteket i exempelvis Sverige . Marx menade att religion var folkets eget sätt att bedöva sin smärta och sitt lidande vilket kom av förtryck och våld.
Lenin vände på Marx analys: Religion var opium för folket, som alltså gavs till folket. Vladimir Lenin menade att religion var överhetens sätt att droga och passivisera folket. På Lenins tid sågs opium som en drog snarare än som en viktig medicin. Kritiken av religion får därmed en annan betydelse för Lenin än för Marx.
Lenin var också mer av politisk idealist och konspirationsteoretiker än Marx som undersökte materiella relationer. Lenin trodde det var möjligt för överhet att konspirera och styra vad som hände i ett samhälle. Marx var mer en sociolog och Lenin mer en statsvetare.
Slavoj Zizek ligger nära Marx ansats men har en något annorlunda analys. Religion blir ibland fetischism. Den blir ett sätt att ladda batterierna så vi orkar med nästa tuffa arbetsvecka. Religionen överför på så sätt kraft från kyrkor, tempel och ritualer till lönearbete. Denna överförda energi omvandlas till kapitalistisk vinst, eller till statlig makt.
Fetischismen innebär, i Zizeks analys, dessutom att religionen förlorar sina ibland revolutionära, omvälvande egenskaper vilka ersätts med kraft, vilken sugs ut från religionen. De som deltar tror de är aktiva, kritiska och engagerade men detta är en falsk aktivitet som egentligen är passivitet.
I andra texter använder jag mig av Marx opium och Zizeks fetischism för att analysera ifall aktivister möjligen använder föredrag, uttalandepolitik, demonstrationer, protester, informations- och nyhetsspridning antingen som bedövning (opium) för att orka med förtryck. Eller som fetischism för att överföra kraft från aktivism till kapitalism.
Per Herngren
2013 06 08, version 0.1.1
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: makt
Makttvilling är när motståndare fungerar som en enhet. På så sätt stärker de varandras makt samtidigt som andra grupper förtrycks, trängs undan, underordnas eller osynliggörs. Andra grupper betecknas inte som egna subjekt. De förvägras att ses som egna parter.
Det finns olika tekniker för att skapa makttvillingar:
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: makt
Demonstrationståg, marscher och parader har sina historiska rötter från hur härskare visade upp att de krossat sina fiender. Parader demonstrerar styrka och överlägsenhet. Olika varianter utvecklades av krigsherrar i Babylon, härskare i Romarriket och togs senare över av de nya nationalstaterna i Europa.
Arbetarrörelsen tog på sent artonhundratal över denna föreställning om politisk kamp som styrka och överlägsenhet. Marscherandet i demonstrationståg visade att de var på väg att bli mäktigare och starkare än kapitalisterna. Senare tog olika proteströrelser över demonstrationståget som en form att visa upp sin styrka. Marscherandet gestaltade massan, majoriteten. "Se här! Vi är starka, vi är många!"
Demonstrationståg ligger därmed historiskt i linje med militarism och patriarkalt härskande. Genom att demonstrera sin styrka legitimeras en ny bättre samhällsordning. Styrka skapar ordning.
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: makt, postprotest
Det finns en övertro på att mer kunskap skulle minska rasism, sexism eller fattigdom. Detta skapar föreställningen att om vi bara genomskådar makt förlorar makten makt. Detta är en illusion, menar Sara Ahmed: "supporting the illusion that social hierarchies are undone once we have ‘seen through them’". (Sara Ahmed är feministisk queerforskare samt kritisk vithetsforskare.)
En sådan övertro på kunskap och utbildning reproducerar klass. Ignoranta, lågutbildade, arbetarklass eller nysvenskar pekas (ofta indirekt) ut som problemet. De välutbildade pekas (alltid indirekt) ut som lösningen.
Idealisering av kunskap blir klassism: Den särbehandlar människor. Och den legitimerar privilegier i form av utbildning.
"Now, this elitism has specific implications for racism. It is often assumed that if people learnt not just about whiteness, but about the world as such, then they would be ‘less likely’ to be racists. As Fiona Nicoll (1999) and Ghassan Hage (1998) have argued, the discourse of tolerance involves a presumption that racism is caused by ignorance, and that anti-racism will come about through more knowledge. We must contest the classism of the assumption that racism is caused by ignorance – which allows racism to be seen as what the working classes (or other less literate others) do. How does this classism travel into the subject-constitution of whiteness studies?"
(c) Per Herngren 2 Kommentera!
Kategorier: feminism, makt, postkolonial, postprotest