Relationer som förtrycker
Relationism är när själva relationen börjar kontrollera de som har relation. Till viss del sker detta i alla relationer. Dansen dansar dansarna. Här tar jag dock upp några exempel när relationen blir tvingande, våldsam eller förtryckande mot deltagarna samt möjliga metoder för att bryta relationismen.
Syftet är inte att vara uttömmande eller att ge färdiga lösningar utan att träna analys av relationism, konreta lokala relationsmekanismer. Hur blir själva relationen tvingande eller befriande? Relationer mellan personer, organisationer, saker och handlingar analyseras här symmetriskt, jämlikt, för att upptäcka vad det är som agerar.
Våldsamma parrelationer. Möjlig lösning: Ibland kan nya relationer, med vänner eller skyddande institutioner, skapa tillräcklig dragkraft för att dra sig ur relationens fångenskap. Varning: De kan också bli den oas som gör att man uthärdar och stannar kvar i våldet.
Mobbning. När en grupp, arbetslag eller kamratgrupp, blir tysta åskådare och åhörare till baktaleri eller annat psykiskt eller fysiskt våld blir den en mobb. Mobben fungerar som förstärkande resonans till det direkta våldet som ofta utövas av några få. Möjlig lösning: En enda som ingriper kan förstöra resonansen så mobben upplöses som förstärkare. Varning: Att i stället för ingripande använda medling och 'tala ut' låser fast offer och förövare i den destruktiva relationen. Offret belastas med att själv ta sig ur förtrycket, och får därmed bära ytterligare en börda.
Krig. Möjlig lösning: Söka upp krigets relationer med maskiner, saker, byggnader, räls, hamnar, fartyg, vapen, vinstutdelning, rekryteringskontor, övningsfält och där på plats intervenera och avrusta. Alltså bryta följsamheten i alla dessa relationer. Märk att även saker och platser är aktörer: kanske följsamma och lydiga med möjlighet till att bli del av motståndet. Varning: Dissonans, som ex protest, fungerar ofta som förstärkning av kriget genom feedback loops. Att dessutom fokusera helt på regeringen eller presidenten är att ignorera miljontals andra relationer som bygger upp kriget.
Självupptagen. Möjlig lösning: Bjudas in till andra relationer än med sig själv. Guider kan guida över den självupptagne till andra världar än självvärlden. Varning: Att lyssna och leva sig in i den själupptagnes problem förstärker ofta självupptagenheten.
Beroende och missbruk. Möjlig lösning: Bjudas eller disciplineras in i gemenskaper som inte riskerar att komma i resonans med missbruket. Varning: Dissonans, som moralism, hamnar ofta i resonans och förstärker missbruket.
Förälskelse. Möjlig lösning: Tja. Varning: Hmm.
Per Herngren
2011-09-01, version 0,1
Referens
Bruno Latour, Reassembling the social: an introduction to Actor-network theory, Oxford University Press, 2005.
Graham Harman, Prince of Networks: Bruno Latour and Metaphysics, re.press, 2009.
" Att dessutom fokusera helt på regeringen eller presidenten är att ignorera miljontals andra relationer som bygger upp kriget."
SvaraRaderavery good - the roots are deep and omnipresent
mycket bra - rötterna är djupa och allestädes närvarande
war is entwined into our lives
krig är komplexare i våra liv
Thank you Praire Dog!
SvaraRaderayou're welcome, mr herngren
SvaraRaderaJag gillar verkligen din bok och blogg
mycket upplysande
och roligare än den vanliga svenska böcker
Tack!
SvaraRaderarelationships are always shifting, how lucky you are to be dancing through them!
SvaraRaderarelationer är alltid skiftande, hur lycklig du ska dansa med dem!
what you say also reminds me of what i read from william stringfellow :"we can give no greater gift to a person than to listen. True listening is very rare."
vad du säger också påminner mig om vad jag läste från William Stringfellow: "Vi kan inte ge några större gåva till en person än att lyssna Sann lyssna är mycket sällsynt.."
I like your picture Prairie Dog!
SvaraRaderaI guess we have to chose relations we are dancing and what we are refusing to dance. To say no to X would be to dance with X, like in pure protest.
But you might refuse a dance because you are dancing another dance. You are not negating, you are just dancing something else.