Svenskhet blir vithet: rasifiering av nationalstaten
Svenskhet
förknippas ofta mer med vithet och ras än hur det associeras med
faktiskt medborgarskap, födelseplats eller språkkunskap. Detta
visar en kritisk forskningsantologi om vithet:
”En
vit kropp associeras ofta med förmågan att tala svenska utan
förhinder, något som inte med självklarhet gäller icke-vita. Om
detta kan blandade, adopterade och de som tillhör den så kallade
andra generationen vittna: ”Vad duktig du är på att tala
svenska!” är en inte ovanlig kommentar från omgivningen. Ett
annat exempel på relationen mellan ras och språk är när ickevita
svenskar blir tilltalade på engelska alternativt på det språk som
de förväntas ha som modersmål. Dessa vardagsfenomen indikerar att
svenskhet och förmågan att tala svenska associeras med vithet,
liksom att icke-vita kroppar knyts till utländska och utomeuropeiska
språk.”1
Detta
skulle i så fall innebära att vithet och ras blivit en byggsten i
det svenska nationalstatsprojektet.
Nationalstat
förstås här som försöket att göra folk (nation), landområde
(land), kultur och stat till en totalitet. Folk, stat och land skulle
bli ett. Detta har aldrig lyckats. Det har aldrig funnits något
landområde som ockuperats av ett enda folk. Det har aldrig funnits något
folk med en enda kultur.
Nationalstater
har blivit fantomer, de skymtar här och var men de materaliseras
aldrig. Ras blir en sorts ersättning eller representation. Vissa
drag får representera det svenska, utseende får representera
Sverige som nationalstatligt projekt.
De
senaste årens växande fascistiska partier – svenska och
europeiska – stör detta nationalstatsbygge. Fascismen blir en
karikatyr av den nationalism som uppfattar sig som etablerad och
hyggligt rumsren.
Per
Herngren
2015
01 04, version 0.1
Referens
Tobias Hübinette, Helena Hörnfeldt, Fataneh Farahani & René León Rosales, Om ras och vithet i ett samtida Sverige, 2012.Per Herngren, Antirasism som svensk stolthet, 2013.
Per Herngren, Befria sig från container-världsbilden, 2008.
Per Herngren, Träna bort container-världsbilden, 2008.
Per Herngren, Metodologisk nationalism, 2006.
Per Herngren, Vithet i antirasism, feminism och civil olydnad, 2013.
Per Herngren, Kunskap tar ej bort rasism: Sara Ahmed, 2013.
Fotnot
1
Tobias Hübinette, Helena
Hörnfeldt, Fataneh Farahani & René León Rosales, Om
ras och vithet i ett samtida Sverige,
2012, s 53.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar