Glöm att leva klimatsmart
Miljöaktivisten Derrick Jensen kritiserar individualistiska
lösningar på klimathot vilket har lett till omskakande debatt i USA. Först tar
jag upp Jensens politiska argument, sedan hans matematiska uträkningar som
visar att ifall alla individer (100%) lydde Al Gores och andras individuella råd
så skulle effekten bara bli marginell. Alla citat är från Jensens artikel “Forget shorter showers Why personal
change does not equal political change”.
Jensen visar att vi har skapat oss två världsbilder som
motsäger varandra. Den ena är historisk. Den andra handlar om hur vi idag ska förändra
världen. Historiskt förklarar knappt någon politiska förändringar och
revolutioner med att de skulle ha berott på individens livsstil. Så hur kan historien suddas ut
när vi föreställer oss politisk förändring idag?
”Would any
… person think dumpster diving would have stopped Hitler, or that composting
would have end slavery”? “Then why no, with all the world at stake, do so many
people retreat into these entirely personal “solutions”.[1]
Klimatrörelser lägger bördan på individen för att slippa hota makt
Jensen visar att Al Gores film En obekväm sanning från 2006 lägger hela bördan på individen. Inga
förslag i filmen hotar maktordningar.
“An
Inconvenient truth helped raise consciousness about global warming. but did you
notice that all of the solutions presented had to do with personal consumption
– changing light bulbs … and has nothing to do with shifting power away from
corporations, or stopping the growth economy that is destroying the planet?”
Makttekniker i klimatarbetet
Flera olika makttekniker används för att få oss fast i individuella
lösningar. En är att vi ges flera valmöjligheter, men vad vi än väljer så
förlorar vi i slutändan. Men vi känner oss ändå tvingade att välja. Vi vill så
gärna göra något. Att inte välja skulle kännas som ett svek.
“I think
part of it is that we’re in a double bind. A double bind is where you’re given
multiple options, but no matter what option you choose, you lose, and
withdrawal is not an option.”
Den andra makttekniken är att lasta hela den politiska skulden på individen. Klimathotet används för att tynga ner individen istället för att skapa gemensamma möjligheter till befrielse. Denna maktteknik lägger också skulden på de som inte har så mycket resurser eller makt. De som har tillgång till enorma resurser via stat eller företag osynliggörs.
“The second
problem – and this is another big one – is that it incorrectly assigns blame to
the individual (and most especially to individuals who are particularly
powerless) instead of to those who actually wield power”.
Skuldbelägga individen bygger på myter
Två myter används för att tränga in oss i politisk
individualism. 1) Att var och en av oss skulle ha orsakat klimathotet. 2) Att
vi därför också är lösningen.
“The whole
individualist what-you-can-do-to-save-the-earth guilt trip is a myth. We, as
individuals, are not creating the crises, and we can’t solve them.”
Aktivistens
roll är inte att bli duktig, leva klimatsmart med gott samvete, utan att konfrontera
och montera ner system som hotar liv och vår jord: “the role of an activist is
not to navigate systems of oppressive power with as much integrity as possible,
but rather to confront and take down those systems.”
Inte ens alla individer skulle vara lösning - statistik
Jensen tar upp några uträkningar som visar att ifall alla,
hundra procent, följde Al Gores, eller andras, individualistiska klimatråd, så
skulle resultatet bara bli marginellt. Individuell konsumtion är bara en liten
del av konsumtionen.
“For the
past 15 years the story has been the same every year: individual consumption –
residential, by private car, and so on – is never more than about a quarter of
all consumption: the vast majority is commercial, industrial, corporate, by
agribusiness, … government … military. So even if we all took up cycling and
wood stoves it would have a negligible impact on energy use, global warming and
atmospheric pollution.”
Även våra hushållssopor står för bara en marginell del av
alla sopor.
“Municipal
waste accounts for only 3 percent of total waste production in the United States .”
Jensen betonar att det mycket väl kan vara viktigt att leva
enkelt av andra skäl än att det skulle vara politiskt effektivt, eller att det
skulle påverka klimatet. Det skulle ju kunna ge oss tid att organisera
motstånd. Kronofogden skulle inte bli något hot. Risken för att förlora jobbet
skulle inte göra oss lydiga. Lån-till-bank slaveri skulle inte styra våra liv.
“I am not
saying we shouldn’t live simply. I live reasonably simply myself, but I don’t
pretend that not buying much (or not driving much, or not having kids) is a
powerful political act, or that it’s deeply revolutionary. It’s not. Personal
change doesn’t equal social change.”
Per
Herngren
2013-03-07,
version 0.1
Finns det någon annan som har statistik som stärker eller
motbevisar Derrick Jensens resonemang?
Referens
Derrick
Jensen, Forget shorter showers Why personal change does not equal political
change, Orion Magazine, 2009.
[1] Derrick Jensen, Forget shorter
showers Why personal change does not equal political change, Orion Magazine, 2009.
Väldigt bra per! Spännande att du tar upp det och utifrån detta funderar jag på kopplingen till t.ex. Paulus i efesierbrevet (det är inte mot varelser av kött och blod, alltså i detta fall individer, vi har att kämpa.. utan mot makterna, härskarna) följer vi Walter Winks resonemang (om att makterna är större en summan av individerna och varken "andliga eller rent materiella" för att avnända en dualistisk världsbild) där så passar Jensens artikel in i Paulus världsbild.
SvaraRaderaDet var en spännande koppling Elof! Tack! Det är du och Zizek och några till som upptäcker spännande bryggor mellan maktkritisk teori och bibeln. Kul!
SvaraRaderaJag tror du och Wink har en poäng där med större än summan av individer. Extrem liberalism tror att samhällen och makt är summan av individer. Märkligt nog har detta spridit sig till aktivism.
Vilket spännande ämne Per!
SvaraRaderaMustigt och utmanande, jag tycker också att det är mycket konstiga resonemang.
Jag blir tex konfundersam kring de tre fjärdedelarna han menar står utanför individens konsumtion : "commercial, industrial, corporate, by agribusiness, … government … military."
Alla utom government och military där tänker jag handlar om/är starkt kopplade individuell konsumtion? Privat konsumtion förses ju av industrin och jordbruket och företagen
Sen brukar ju indivders lydnad tas upp vad gäller Hitler (att dumpster diving skulle kunna hjälpa mot Hitler tror eller påstår väl ingen?). Det tycker jag handlar om individers livsstil. Men det är ju ingen historiebeskrivning iofs.
Att tycka att aktivisten ska montera ned system istället för att ändra levnadsvanor kan ju vara precis lika skuldbeläggande? Det är ju båda normativa påståenden.
I klimatfrågan har jag svårt att se vad det skulle innebära att montera ned system också, iaf system som inte bygger på privat konsumtion. Skulle jag läggan ägna några fler minuter kanske jag skulle kommma på det dock. Jag håller ju på att fragmentera mig genom samtidsslaveri här kommer jag på då, oh shit, måste sluta snabbt och gå tillbaka till min långsiktiga frågor. Tack och hej! Jag tycker det är spännande ämne men jag tyckte det var mycket som behövde utförligare eller tydligare förklaringar. Eller kanske mer att det skulle kunna vara så här, men inte alls nödvändigtvis, de flesta grejer går att vända på tycker jag.
Jag var visst inloggad på min brors konte. Jonas var det som skrev
SvaraRaderaStämmer det eller ej är det ju ändå en värd fråga, om det finns bättre vägar. För bättre är ju bättre, tycker jag iaf
SvaraRadera