Demokrati blir postdemokrati – demokrati IV
Många demokratier har med tiden
utvecklats till postdemokrati, enligt Colin Crouch. Postdemokrati uppstår i en
organisation när demokratin utvecklats så att eliter och maktcentran kunnat
finslipa olika metoder för att kontrollera demokratin.
Det som gör Colin Crouchs bok Postdemokrati (2011, original 2005) speciellt
intressant är att han tar post- i postdemokrati på allvar. Det är demokratierna
som utvecklas till postdemokrati. Postdemokrati är en fortsättning av
demokratin.
Det handlar alltså inte om outvecklad
demokrati. Man måste därför skilja på välutvecklade demokratier som går över
till postdemokrati, respektive odemokratiska organisationer där demokratin är
dåligt utvecklad eller ickeexisterande.
Postdemokratier har utvecklat
demokratiska metoder och institutioner som fungerar. Som ofta fungerar mycket
effektivt. Men som med tiden börjat kontrolleras av maktcentran i eller utanför
organisationen.
Centralisering skapar postdemokrati
En typisk postdemokratisk utveckling
i en folkrörelse sker när engagemanget alltmer övergår från lokalföreningar
till riksorganisationen, från arbetsgrupper till riksstyrelser, från medlemmar
till tjänstemän.
Denna postdemokratiska utveckling kan
vara följden av ett mycket starkt lokalt engagemang en gång i tiden. Det
tidigare lokala engagemanget blev förutsättningen för att organisera stora
riksomfattande kampanjer och för att anställa alltfler tjänstemän.
Det är alltså det stora engagemanget
som genom en speciell utveckling tar bort engagemanget.
Det är avgörande här att man inte
föreställer sig ett orsakssamband mellan professionellt anställda och
postdemokrati. Anställda i många organisationer förstärker engagemanget bland
medlemmar och medborgare. I dessa fall ökar anställda delaktigheten.
Postdemokrati uppstår däremot när centrala
organ lyfter verksamheten bort från medlemmarnas delaktighet och engagemang.
Elliptisk postdemokrati
Inom stora folkrörelser och i mäktiga
partier trängs ibland det deltagande engagemanget undan. ”De olika ledarskikten
… verkade vara på väg att undanträngas av ett överlappande nätverk av rådgivare,
konsulter och lobbyister av olika slag”[1],
enligt Crouch.
Colin Crouch visar hur detta skapar
elliptisk centralstyrning av organisationen. Maktcentrat är både i
organisationen och utanför organisationen. Dessa två punkter skapar ellips.
Ellips tar han från elliptiska
cirklar och matematiken. En elliptisk cirkel styrs från två centrala punkter
istället för som i koncentriska cirklar från en central punkt.
Ledningen av organisationen värvas i
elliptiska postdemokratier både från medlemmarna och från eliter som inte
tillhör organisationen.
Exempel är om
solidaritetsorganisationer, fredsorganisationer och andra radikala
organisationer i Stockholm alltmer värvar från varandra för att fylla ledande
positioner. Vissa ledare värvas från den egna organisationen medan alltfler
betydande ledare värvas från solidaritetseliter som rör sig i ett speciellt
skikt mellan organisationerna.
De postdemokratiska
riksorganisationerna producerar därmed ett sorts gemensamt skikt. Ett
riks-skikt. Eller ett plan. Riksplanet. Detta riks-skikt gör att delaktigheten
i organisationen minskar. Medlemmarna görs istället till sponsorer, åhörare och
åskådare.
Postdemokrati som resonans
Colin Crouch ger ibland konspiratoriska
förklaringar till postdemokrati: ”Bakom kulisserna formas politiken i möten
mellan representanter för den folkvalda regeringen och en elit som till största
delen företräder det privata näringslivets intressen.”[2]
Dynamikerna som leder till
postdemokrati i en organisation är i min analys sällan konspiratorisk. Storföretagen styr mindre än vad konspirationsteorier misstänker. När de väl styr är det snarare dold diktatur eller dolt dikterande, inte
postdemokrati.
Det är mycket vanligare att storföretag,
eliter och maktcentran hamnar i resonans med demokratiska organisationer. Resonans
är ömsesidig förstärkning.
Denna resonans mellan olika
maktcentran gör att demokratin i organisationen fjärmar sig från medlemmars och
medborgares deltagande och engagemang[3].
Den ömsesidiga förstärkningen i
resonans (ex gitarrsträng-gitarrlåda) gör att energiåtgången minimeras. När en
demokratisk organisation hamnar i resonans med odemokratiska organisationer
skapar man ömsesidig kraft.
Skulle man försöka ta sig ur
resonansen förlorar man mycket energi, inte bara sponsorer och bidrag,
utan faktisk kraft och ork. Resonansen skapar därmed en mäktig gravitation.
Den genererar dragkraft som gör att demokratier dras till maktcentran, och får allt svårare att
dra sig ur gravitationen.
Resonansen skulle lika gärna kunnat
skapa dragkraft mellan radikala organisationer, lokala kollektiv och
motståndsgrupper. Men ifall man väljer att dansa med de som är mäktiga eller de
som har mycket resurser dras man också med i deras dans.
Med resonans kan vi delvis ersätta
förklaringen av postdemokratin från extern påverkan till gravitation och
dragkraft. Det är inte så att mäktiga grupper och eliter styr allt som sker.
Det är snarare så att demokratier frestas att dras med i de danser olika
maktcentran dansar. Vad som är subjekt och objekt blir därmed inte så enkelt
som i linjära, mekaniska förklaringar.
Med resonans kan postdemokrati
förklaras som både självskapad och kontrollerad. Det går därmed att undvika att
mekaniskt reducera postdemokrati till att det nästan bara skulle vara externa maktorganisationer
eller mäktiga system som styr.
Med resonans går det dessutom att
undvika att reducera en organisation bara till sig själv, att det bara skulle
vara organisationen själv som konstruerade sig själv. Inte ens den bästa
demokratin är helt styrd av sin egen demokrati.
Det är snarare så att demokratiska
organisationer dansar med varandra, och ibland dansar med kapitalistiska eller statliga
organisationer. Detta kan sätta igång dynamiker som ger postdemokrati.
Vi ska dock inte gå så långt att vi
reducerar postdemokrati bara till resonans. Resonans är en av många avgörande
dynamiker som skapar postdemokrati. Ovan tar jag ju exempelvis upp hur
centralisering, ellipser och ”riksplanet” producerar postdemokrati.
Per Herngren
2012-02-14,
version 0.1
Referens
Bruno Latour,
Reassembling the social: an introduction to Actor-network theory, Oxford University Press, 2005.
Colin Crouch, Postdemokrati, Göteborg: Daidalos, 2011, (original 2005).
Gilles Deleuze,
Felix Guattari, A thousand plateaus: capitalism and schizophrenia,
translation and foreword by Brian Massumi, University of Minnesota
Press, 1987.
Gilles Deleuze, Nietzsche och filosofin,
Daidalos, 2003, original 1962.
Immanuel
Kant, ”Vad är upplysning?”, från Brutus Östling, Vad är upplysning?, Symposion Bokförlag, 1989.
Judith Butler, Bodies That Matter: On the Discursive Limits of Sex, Routledge,
1993.
Judith
Butler, Krigets ramar - När är livet sörjbart?, Tankekraft förlag, 2009.
Jürgen
Habermas, Borgerlig offentlighet :
kategorierna "privat" och "offentligt" i det moderna
samhället, Lund: Arkiv, 2003, original 1962.
Jürgen
Habermas, Kommunikativt handlande. Texter
om språk, rationalitet och samhälle, Daidalos, 1996.
Rune
Premfors, Klas Roth (red), Deliberativ
demokrati, Lund: Studentlitteratur, 2004.
Bortom metodologisk nationalism - bilaga
Colin Crouch menar att postdemokrati
främst är en följd av en ”enorm koncentration av makt och rikedom till de
multinationella företagen, som kan utöva politiskt inflytande utan att
egentligen delta i den demokratiska processen”[4].
Crouch fastnar här i metodologisk
nationalism och containerföreställningar: han förknippar demokratier med
nationalstater. Städer, byar, organisationer och företag skulle därmed befinna
sig inuti en demokrati (eller postdemokrati). Demokratin innehåller (contain) i
så fall städer, byar, organisationer och landskap. I andra artiklar visar jag
mer utförligt hur politiska teoretiker och sociologer sedan sjuttiotalet börjat
bryta med metodologisk nationalism och containerföreställningar. Här är bara en
kort sammanfattning:
Demokrati är vissa metoder och
handlingar samt deras relationer. Demokrati är aldrig sfärer. Demokrati kan
därför aldrig bli synonymt med en stat eller en organisation. När jag, i brist
på bättre formuleringar, skriver demokratisk
organisation menar jag bara de beslut och verksamheter i organisationen som
styrs demokratiskt. I alla demokratiska organisationer uppstår ickedemokratiska
beslut och ickedemokratiska organisationsformer.
Ifall ett företag väljer diktatoriska
former för att styra verksamheter så är företaget diktatoriskt, även om
företaget har stolta (och illusoriska) föreställningar om att befinna sig inuti
en demokrati.
Genom att bryta med metodologisk
nationalism och fantomföreställningar om väldiga demokratiska sfärer
(containrar) kan vi analysera regeringar, parlament, Röda Korset, Volvo,
Socialdemokratiska partier, moskéer, kyrkor jämlikt, jämte varandra som skilda
organisationer snarare än instoppade i varandra. Genom jämlik metod kan vi
upptäcka oväntade ojämlikheter och samband som containerföreställningar annars
skulle ha dolt.
Jag menar dock att Colin Crouchs analysmetod är
användbar för att undersöka hur demokratiska organisationer och grupper går
över till postdemokrati. Hur de just genom sina välutvecklade demokratiska
metoder lämnar demokratin.
Fotnoter
[1] Colin Crouch, Postdemokrati,
Göteborg: Daidalos, 2011, s 12, (original 2005).
[2] Colin Crouch, Postdemokrati,
Göteborg: Daidalos, 2011, s 18, (original 2005).
[3] Colin Crouch, Postdemokrati,
Göteborg: Daidalos, 2011, s 8, (original 2005).
[4] Colin Crouch, Postdemokrati,
Göteborg: Daidalos, 2011, s 8, (original 2005).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar