24 oktober 2006

Jag hör vad du säger - en maktteknik

Inom delar av konfliktlösning och ”aktivt lyssnande” brukas frasen ”Jag hör vad du säger” för att visa att man lyssnar. Jag föreslår här att den ofta fungerar som en maktteknik.

Enligt Anna Gunnarsson, sjuksköterska på psykiatrisk klinik, används ”jag hör vad du säger” gentemot patienter för att tala om att man hört, utan att lova att man kommer att göra det de frågar efter och utan att antyda att man håller med.

Den nyttjas, enligt Anna Gunnarsson, för att ”inte gå med i patientens sjukdom” - uttryck inom psykiatrin - men ändå bejaka att patienten själv upplever eller tycker så.

”Jag hör vad du säger” kan i olika sammanhang motsvara:

  • bekräftelse på att man förstår, utan att gå med på vad den andre säger
  • ”jag har inget intresse att bidra mer till det här samtalet”
  • klappa på huvudet
  • avspisande
  • jag förstår dig så du behöver inte förklara mer
  • snälla, kan vi sluta det här samtalet och prata om något annat

Per Herngren

2006-10-24, version 0.1

5 kommentarer:

  1. Så sant som det var sagt. Dessutom en mycket vanlig metod för chefer att bemöta anställda som har synpunkter. På vårt företag blev det så genomskinligt att cheferna så småningom gick över till en ny fras: "jag tar med mig det". Betyder då ungefär samma som "jag hör vad du säger", dvs jag har gjort min plikt och lyssnat, men jag håller inte med/tänker inte ta hänsyn till det.

    SvaraRadera
  2. Tackar för den frasen!! "Jag tar med mig det." Här är ytterligare en fras från kursledare på personalkurser som istället för att svara på en fråga klappar deltagaren på huvudet: "Men hur ser du själv på den frågan?"

    SvaraRadera
  3. brukar parodiera frasen med att säga att personen menar "jag hör vad du säger men jag lyssnar inte..." ... ett vanligt fenomen både inom arbetslivet och på andra ställen.

    SvaraRadera
  4. Instämmer, som läkare använder jag ofta frasen just för att markera att jag hört, men inte kommer erbjuda mer lugnande eller liknande. Den fungerar även bekräftande på uppmaningar som inte kräver akut åtgärd mitt i natten utan att för den skull ha negativ konnotation: mera att, jag har hört, patientens nagelvärk är inte en hjärtinfarkt men det var bra att du var på din vakt, ring igen om det dyker upp nåt, gonatt.

    SvaraRadera
  5. Tack doctore och tompa för era fält-erfarenheter! Jag hoppas jag kan citera dem ifall jag skriver mer om detta någon gång?

    (Jag gillade din blogg Doctore om "Inget kefft jidder nu blattar". http://doctore.wordpress.com/)

    SvaraRadera