Vi frestas att fångas av vår motvilja mot rasifierande uttalanden. ”Nämen så dumt!”
Det kan vara fascister och sverigedemokrater eller etablerade
moderater och socialdemokrater som uttalar fördomar. Vår upprördhet
lockar oss att nappa. Antirasism förvandlar då sig själv till
nyhetsbyrå för rasism. Vi delar med oss av fördomsfulla,
rasistiska, islamofobiska eller nationalistiska citat på facebook
och twitter. ”Titta vad sjukt! Har ni sett!”
Vad är det som får oss
att ta jobbet som gratis pr- och nyhetsbyrå åt rasism? Fascister
fiskar efter mothugg. Och när den får mothugg utvinner den
fetischistisk kraft från de som nappar.
Men även antifascism kan
utvinna kraft från rasism. Genom att göra sig till varandras
negationer förvandlar de varandra till kraftkällor. De förstärker
varandra. Och denna ömsesidiga antagonism skapar en mäktig pardans.
Mer befriande kamp får svårt att konkurrera med så mäktiga
motpoler.
Postprotest
Kamp mot nationalism,
gränser och fascism behöver lämna protest och nej-sägande för
att bli befrielse. Vi kan kalla det för postprotest. Postprotest
tränar befrielse och experimenterar med jämlika och gränslösa
samhällen. Protesten vänder sig istället mot.
Protest och postprotest
bygger olika kompositioner. Nejet riktas mot något som därmed görs
till ett ja.
Protestens nej
pekar ut motparten till subjektet, som den som vill något. Protesten
gör därmed sig själv till den som inte vill (det dom vill).
Nietzsche kallar detta nej-sägande för viljan att inte vilja.
Enligt honom producerar nejet oförmåga istället för befrielse.
När olika protester
hamnar i resonans med varandra skapas en riktning in mot ett center.
En antifascistisk protest komponerar en riktning mot fascism. Nejet
pekar ut fascismen som den egentliga aktören. Den som agerar.
Högerpopulisten eller fascisten förvandlas genom utpekandet till
huvudperson.
Riktandet mot populism
och fascism producerar ett illusoriskt center. Genom att rikta sig
mot det man är emot vänder man befrielserörelser ryggen. Aktörer
som bygger befrielse osynliggörs. Befrielsegrupper avsätts som
regerande parter.
Postkolonial antifascism
Negationer riskerar att
vändas till sin motsats. Etablerade folkrörelser, och även
radikala antirasister, frestas att dras in i olika koloniala mönster.
Här är exempel på postkolonialism som utgår från välvillighet.
Antirasism som
nationalism: Avståndstagandet mot rasism kan upphöjas till
nationalism. Antirasism och mångfaldspolitik görs till källa för
stolthet. En svensk stolthet. Stolthet över mångfalden i ’vårt
land’ till skillnad från ... Detta skapar myten om den goda
nationalismen.
Homonationalism:
Jasbir Puar kritiserar homonationalism (Homonationalism
in Queer Times,
2007). Homonationalism uppstår när
hbtq-rörelser pekar ut människor från tredje världen,
immigranter, flyktingar, muslimer och svarta, som oupplysta i
hbtq-frågor medan det vita väst skulle vara mer upplyst och mer
utvecklat. Hbtq görs till nationell stolthet.
Femonationalism:
Feminism exploateras, enligt Sara Farris (2017), ibland av både
nationalister och feminister för att peka ut syd eller muslimer som
mindre feministiska än oss. Feminism görs till stolt
nationalism.
Kultur ersätter ras:
Kultur har tagit över rasbegreppets roll för att producera de
Andra. Kultur paketerar in människor i en box (containervärldsbild).
”Vilken kultur kommer du ifrån?” ”I vår kultur fungerar det
inte så.”
Förorten som nytt
rasbegrepp: De senaste åren har “förorten” använts som
begrepp för att peka ut oupplysta som behöver hjälp av upplyst,
radikal medelklass.
Syndabockar
kamouflerar den administrativa rasismen: Genom att fokusera på
ett högerparti som kommit in i riksdagen så skapas syndabockar.
Syndabockar är till för att ta över skulden. Genom att lägga
skulden på de som skriker mest kamoufleras rasistiska system med
gränser, gränskontroller och utvisningar.
Integrationsprojekt:
Integration kommer ursprungligen från latinets integrare
något som inte är helt görs helt. De som inte är hela ska
integreras och bli en del av det hela. Integrationspolitik vilar på
antaganden om människors inneboende olikheter. Den skapar ett Vi som
ska integrera och ett Dom som ska integreras.
Mångfald:
Mångfald kan utnyttjas för att skapa olikhet genom likhet: vi är
lika varandra och dom är lika varandra. Och därför är vi och dom
olika.
Medvetandegöra:
Det finns en övertro på att mer kunskap minskar rasism eller
fattigdom. Detta skapar föreställningen att om vi bara genomskådar
makt förlorar makten makt. Detta är en illusion, menar
queerfeministen Sara Ahmed: “supporting the illusion that social
hierarchies are undone once we have ‘seen
through them’”. ("Declarations of Whiteness: The
Non-Performativity of Anti-Racism", 2004.)
Inse sina
privilegier: Inte heller att bli medveten om sin egen rasism tar
bort rasism eller makt. Medvetande om den egna skulden kan snarare
producera föreställningen om en god vithet: de skuldmedvetna.
Offergöra: Genom
att reducera flyktingar till enbart offer återskapas en kolonial
världsbild. Vita som räddar bruna från de bruna.
Flyktingar är en
blandad skara. Det går inte att paketera ihop dem. Själva
handlingen flykt får dock en politisk funktion i nord. Idag bryter
miljontals människor lydnaden till en ordning där fattiga och bruna
ska hålla sig på sin plats. Hålla sig söderut. Eller
österut. Hålla sig hemma. Där de hör hemma. Apartheid är
ordningar som ska hålla människor isär, apart.
Nationalstatsapartheid:
är ordningen där rika och vita kan resa och bo nästan var de vill
i världen medan bruna och fattiga hålls instängda i områden där
de borde höra hemma.
Bruna, fattiga och
flyktingar bryter nationalstatsapartheid genom att ta sig ur
instängdhet. Olydnad mot gränser.
Banal nationalism
Nationalstatens koppling
till rasism kan kamoufleras genom att peka ut de som viftar mest med
flaggorna. Michael Billig använder termen banal nationalism för att
visa hur nationalismen snarare skapas av slaka flaggor som hänger
utanför ICA (Banal nationalism, 1995). Viftandet stör
nationalismen.
Billig har tagit banal
nationalism från Hannah Arendts begrepp banal ondska. Hannah
Arendt analyserar varför onda system inte rekryterar onda människor.
Onda system rekryterar rediga människor. (Eichmann in Jerusalem:
A Report on the Banality of Evil, 1963.)
Onda människor platsar
inte i onda system. Fanatiker och psykopater saboterar onda system.
Onda system behöver ordentliga, omtänksamma och trevliga personer.
Då fungerar onda system effektivast.
Vi lever i en tid då
riksdagen och de etablerade partierna behöver antirasism och
mångfald för att kunna stänga gränserna mot bruna, fattiga och
flyktingar. Antirasism exploateras för att etablera
nationalstatsapartheid som det rådande systemet.
Nationalism som realistisk vidskepelse
Nationalstat förstås
här som försöket att göra folk (nation), område (land), kultur,
språk och stat till en identitet. Få dom att bli ett. Men det har
aldrig funnits något landområde som ockuperats av ett enda folk.
Det har aldrig funnits något folk med en enda kultur. Varje
ockupation och varje gräns bryts. Människor som ”inte hör hemma”
gör sig hemmastadda.
Nationalismens
identitetspolitik har aldrig lyckats. Även om den aldrig lyckats
förkunnar nationalismen att så redan är fallet.
Jean-Jacques Rousseau
använder civilreligion för att beskriva hur staten
organiserar ordning och sammanhållning med hjälp av riter och
trosföreställningar (The Social Contract, 1762).
Nationalstaten skapar sig helig auktoritet och gör sig till egen
religion, med tiden möjligen den största världsreligionen.
Nationalismen har blivit
den mäktigaste religionen genom en tro som är orealistisk. Det är
en tro som i sin mest fundamentalistiska form uppfattar sig som det
enda realistiska. Så som kolonialismens, enligt Homi Bhabha (1994),
gjorde sig självklar med hjälp av realismen gör sig nationalismen
självklar. Folkrörelser organiserar sig gärna som en spegel av
nationalstaten, de återskapar nationalstaten genom riksorganisationer och riksstyrelser.
Containervärldsbildens
föreställning om nationalstater där vi kan vandra in eller ut har
aldrig existerat. Uppfattningen att vi lever inuti ett territorium, i
en kultur eller inuti en nationalstat kallar Ulrich Beck (1997) för
containerteori.
Fascism förvandlar sig till banal nationalism
Fascism materialiseras
när en grupp ställer sig över andra värden, som moral, rättvisa
och solidaritet. Andra värden bejakas, men i fascism underställs
dessa värden den egna gruppen. Traditionellt ställer fascismen
nationer över andra värden. Nationalstaten och dess egna medborgare
ges genom fascismen högre värde än exempelvis medmänsklighet och
jämlikhet.
Att placera ett värde
över alla andra värden är ett sätt att inte behöva ta
konflikter. Fascism är alltså konfliktundvikande.
Det politiska tvingar
oss att ta beslut. Besluta mellan olika värden. Fascism undviker
detta. Fascism är ett sätt att fly det politiska och ersätta det
med rutin, lydnad och administration. Den konsekventa underordningen
till staten, organisationen, lagen, reglerna blir på så sätt en
antipolitik. Lydnad ersätter politik. Folkrörelser och aktivistiska
rörelser som undviker civil olydnad riskerar att befästa en sådan
antipolitik. Lydnad blir flykt från politik.
Befrielse utan negation
Hur vänder vi oss mot
varandra istället för att vända oss mot rasismen? Hur tillsätter
vi varandra som subjekt, som politiska aktörer? En väg är att som
Rosa Parks, Martin Luther King, Barbara Deming, Anne Montgomery och
Mohandas Gandhi tillsätta varandra som regerande. Som de som
förverkligar nya ordningar.
Dessa pekar inte ut
någon central regering som Subjektet. De pekar ut varandra som
politiska subjekt. De vänder sig mot varandra.
Per Herngren
2018-09-19
Läs mer och gå i dialog med Per Herngren
Referens
Jasbir Puar, Terrorist Assemblages: Homonationalism in Queer Times, Durham: Duke University Press, 2007.
Sara R. Farris, In
the Name of Women′s Rights: The Rise of Femonationalism,
Duke University Press, 2017.
Sara Ahmed, “Declarations of Whiteness: The Non-Performativity of
Anti-Racism”, Borderlands e-journal, Volume 3 Number 2,
2004.
Michael Billig, Banal nationalism, London: SAGE Publications, 1995.
Hannah Arendt, Eichmann in Jerusalem: A Report of the Banality of evil,
revised enlarged edition, New York: Penguin Books, 1977 (först
publicerad 1963).
Jean-Jacques Rousseau, The Social Contract, 1762.
Homi Bhabha. The Location of Culture.
New York: Routledge, 1994.
Ulrich Beck, Vad innebär globaliseringen?, Daidalos, 2001,
första tryckning 1998, tyskt original 1997.