Civil olydnad & performativt motstånd

En blogg om att tillsammans leva det samhälle vi vill ha. Om civil olydnad, ickevåld, plogbillsrörelsen, postprotest, performativ feminism, rekursiv politik, forskning och filosofi.

24 september 2016

Offergöra flyktingar: tycka synd om som rasifiering

›
Folk som flyr krig och lyckas ta sig genom tuffa svenska gränskontroller är väldigt olika. Att offergöra dem är en metod som rasifierar männ...
2 kommentarer:
15 september 2016

Leta fel kamouflerar maktstruktur: normkritik som härskarteknik

›
Normkritik kan användas för befrielse och ingripande. Som andra metoder kan det dock användas även för mobbing. Under nittiotalet legitime...
4 kommentarer:
25 augusti 2016

Kompensationsföreställningar: orättvisor balanseras

›
Kompensationsföreställningar tänker sig att orättvisor automatiskt balanseras. De som underordnas kompenseras för det. Världen är egentli...
11 augusti 2016

Ickevåld

›
Här är ett försök att i koncentrerad form begripa Mohandas Gandhis ickevåld utifrån plogbillsrörelsen och Judith Butlers sårbara, performati...
04 augusti 2016

Konflikträdsla kamouflerar makt och saboterar demokrati

›
Konflikter och motsättningar är del av alla samhällen. Ibland är de roliga och spännande. Ibland skapar de innovationer och bygger nya type...
07 juli 2016

Postreformism

›
Postreformism överger reformer. Inte för att den är emot reformer, men reformerna uppfattas som redan genomförda. Reformismens tid är förbi....
28 juni 2016

Film med Per Herngren om boken Mode & Motstånd

›
Under bokreleasen berättar Per Herngren om Mode & Motstånd :  Hur begriper vi civil olydnad, postprotest, rekursiv politik? ...
06 juni 2016

Flykt är olydnad och befrielse

›
Flykt från makt och förtryck,  krig  och nationalism , är att dra undan sitt samarbete . Flykt är en form för olydnad. Flykt blir på så sät...
30 maj 2016

Etik är ingripande: Agamben-Gandhi

›
Etik är inte att dra sig undan från våld och ondska för att bli god. Etik är att intervenera i våld, visar den italienske filosofen Giorgio ...
18 maj 2016

Lagfundamentalism norm i regering och riksdag: postpolitiska

›
Parlamentsledamöter och ministrar säger ibland att de inte kan stödja civil olydnad eftersom de sitter i riksdagen eller regeringen. En give...
10 maj 2016

Beröra sig själv eller beröra andra

›
I massmedier och i sociala medier dras individualismen gärna in i olika loopar. Utan konspiratorisk avsikt återskapar individualismen sig sj...
05 april 2016

Ta hand om flyktingarna: kolonial praktik

›
"Ta hand om flyktingarna som kommit hit", får flera funktioner vilka alltför ofta återskapar orientalism och en kolonial relation ...
02 april 2016

Neshast, vänligt samtal över en kopp te: persisk problemlösning

›
Neshast är farsi, persiska, för att dela tid och tala vänligt med varandra. Neshast kan förstås som en politisk metod för problemlösning oc...
23 mars 2016

Människohandel och slaveri: nationalstater blir medaktörer

›
Tillsynes motstridiga aktörer skapar ibland oavsiktligt relationer och band. Dessa relationer kan bygga upp omfattande människohandel och sl...
12 mars 2016

Berättelser om terrorism: Mia Eriksson

›
Vad genomför berättelser om terrorism? Hur används terrorism för att bevara nationalstaten? Hur skyddar berättelser nationalstaten mot etisk...
‹
›
Startsida
Visa webbversion

Om bloggens författare

Per Herngren
Visa hela min profil
Använder Blogger.