"Inför påsken 2014
konspirerade några plogbillar och krigsvägrare från tre
nationalstater om att smuggla Per Herngren över 'gränsen in i USA' för att delta i
civil olydnad vid en vapenfabrik i Florida.
Gruppen firade 30-års
jubileet för Pershing Plowshares avrustning av kärnvapen med hjälp
av hammare. En domare utdömde 1984 straffet åtta års fängelse för Per Herngren och de sju andra i gruppen Pershing
Plowshares, Per blev utvisad efter 15 månader i fängelse.
Denna gång var det inte USA
immigrationspolis som stoppade honom från att ta sig över gränsen.
Det var snarare de gränslösa aktivisterna som fick svårigheter att
konspirera mellan tre nationer. (Nations)Gränsen i deras eget
organiserande satte stopp." (Citerat från ickevald.net 2014)
- Jag hade köpt bra vandrarskor som andades och var vattentäta så jag kunde gå genom skogen. Så själva gränsen var inte det stora problemet; om det nu fanns en gräns därinne i skogen? Men att ta sig till gränsen ... Och att sedan ta sig från gränsen till Florida utan att visa upp visumpapper. Och sedan tillbaka till gränsen, och över ... Det finns "underjordiska järnvägar" på båda sidorna. Men dessa behöver tid för att koordinera sig.
Underjordiska järnvägar startade under slaveriet för att hjälpa slavar som befriade sig så de kunde ta sig till nordstaterna.
- Underjordiska järnvägar består av guider och chaufförer som känner till färdvägar och platser. Samt säkra hus där en kan bo. Allt detta behöver koordineras, tja, det är lite grann som en järnväg med olika stationer.
Per Herngren har tidigare blivit utvisad två gånger från USA.
- Ärligt talat har jag aldrig sett den där gränsen de talar om. Först trodde jag det var ett makttrick för att lura mig. Men de tycks uppriktigt själva tro att gränsen existerar. Så antagligen är det någon form av lokal vidskepelse.
En blogg om att tillsammans leva det samhälle vi vill ha. Om civil olydnad, ickevåld, plogbillsrörelsen, postprotest, performativ feminism, rekursiv politik, forskning och filosofi.
29 juni 2014
18 juni 2014
’Medvetandegöra’ reproducerar klass och individualism: Ulrika Dahl
Queer, hacktivism och ickevåldsträning experimenterar,
finslipar och tränar snarare än medvetandegör. Politisk förändring prövar, testar och finslipar detaljer. Finslipande
och träning riktar sig mot samarbete, mot hur gemenskaper, saker och
kroppsdelar fungerar ihop.
[1] Ulrika Dahl, Skamgrepp Femme-inistiska essäer, Stockholm: Leopard förlag, 2014, s 77.
Detta skiljer sig från den mer dominerande
föreställningen att förändring handlar om hur individen först blir medveten och
sedan agerar.
Övningar, workshops och föredrag som är tänkta att göra oss medvetna är dock lika mycket handling som andra handlingar. Medvetande och samtal föregår inte handling. Medvetandegörande är handlingar som riktar oss mot upplysning. Mot individuell insikt. Och mot upplevelse.
Övningar, workshops och föredrag som är tänkta att göra oss medvetna är dock lika mycket handling som andra handlingar. Medvetande och samtal föregår inte handling. Medvetandegörande är handlingar som riktar oss mot upplysning. Mot individuell insikt. Och mot upplevelse.
Medvetandegörande riktar oss mot medvetandet. På så sätt produceras en subjektiv värld. Subjektivitet blir då också medelklassens självbild.
Medvetandegörande producerar individualism snarare än politisk förändring.
Medvetandegörande producerar individualism snarare än politisk förändring.
I Ulrika Dahls femme-inistiska kritik av den
”djupa”, ”insiktsfulla” aktivismen analyseras medvetandehöjande som
produktion av individualism och medelklass.
”I åtminstone tre decennier har
västerländsk feminism byggt ... erfarenhetsutbyten, studier och
medvetandehöjande diskussioner för att nå ”insikt” om att våra egna
erfarenheter är unika och lika de flestas. Det är en ”metod” som är stärkande
men som samtidigt heller inte skiljer sig från, utan bygger på, samma
intellektuella arv som alla andra radikalindividualistiska
självhjälpstraditioner som hört medelklassens förverkligande och
subjektstillblivande till.”[1]
Per Herngren
2014-06-18, version 0.1.1
Referens
Ulrika Dahl, Skamgrepp Femme-inistiska essäer, Stockholm: Leopard förlag, 2014
Per Herngren, Börja inte med dig själv, 2009.
Per Herngren, Självhjälpsrörelsen - Jonas Aspelin, 2008.
Fotnot
[1] Ulrika Dahl, Skamgrepp Femme-inistiska essäer, Stockholm: Leopard förlag, 2014, s 77.
11 juni 2014
Lyckoordning - Ulrika Dahl
Med sin femme-inism lanserar Ulrika Dahl begreppet lyckoordning för de tekniker och ordningar som riktar oss mot lyckan, som gör lycka till vägvisare och mål.
"att vara en feministisk glädjedödare handlar om att ... vara villig att gå emot den sociala ordningen som skyddas som en moralisk ordning, en lyckoordning"[1].
I så fall skulle lyckan bara ha återskapats som Ordningen genom att negeras, förvandlas till en närvarande frånvaro. Dahl visar på nödvändigheten av att vara en feministisk glädjedödare "även om olycklighet inte är ditt syfte”.[2]
Per Herngren
2014 06 11, version 0.1.1
Femmeinism: Femininitet utan att reducera till "juridiskt kvinnokön". Feminism som queerar homo- och heteroordningar snarare än att vända sig mot eller ifrån. Hmm, kanske ändå inte min mest nyanserade beskrivning, men det är sent på kvällen ...
Per Herngren, 'Lyckan' styr - härskartekniker, 2013.
Per Herngren, Lycka som maktteknik – Sara Ahmed & lycka I, 2013.
"att vara en feministisk glädjedödare handlar om att ... vara villig att gå emot den sociala ordningen som skyddas som en moralisk ordning, en lyckoordning"[1].
Utan att idealisera olyckligheten
Precis som Sara Ahmed är Ulrika Dahl noga med att inte bakvägen föra tillbaka lyckoordningen som huvudordning genom att idealisera olycklighet.I så fall skulle lyckan bara ha återskapats som Ordningen genom att negeras, förvandlas till en närvarande frånvaro. Dahl visar på nödvändigheten av att vara en feministisk glädjedödare "även om olycklighet inte är ditt syfte”.[2]
Per Herngren
2014 06 11, version 0.1.1
Femmeinism: Femininitet utan att reducera till "juridiskt kvinnokön". Feminism som queerar homo- och heteroordningar snarare än att vända sig mot eller ifrån. Hmm, kanske ändå inte min mest nyanserade beskrivning, men det är sent på kvällen ...
Referens
Ulrika Dahl, Skamgrepp Femme-inistiska essäer, Stockholm: Leopard förlag, 2014.Per Herngren, 'Lyckan' styr - härskartekniker, 2013.
Per Herngren, Lycka som maktteknik – Sara Ahmed & lycka I, 2013.
Per Herngren, 'Lycka' leder bort från empati och motstånd: Jeremy Bentham, 2014.
Per Herngren, 'Lycka' som maktteknik, 2012.
[2] Ulrika Dahl, Skamgrepp Femme-inistiska essäer, Stockholm: Leopard förlag, 2014, s 62.
Per Herngren, 'Lycka' som maktteknik, 2012.
Fotnot
[1] Ulrika Dahl, Skamgrepp Femme-inistiska essäer, Stockholm: Leopard förlag, 2014, s 62.[2] Ulrika Dahl, Skamgrepp Femme-inistiska essäer, Stockholm: Leopard förlag, 2014, s 62.