Kortfilm om kurserna i ickevåld och performativt konfliktingripande
Tvåminuters film där jag berättar om kurserna i ickevåld, jämlikare samarbete och performativt konfliktingripande. (Redigerad och utlagd på Youtube av studieförbundet Sensus.)
En blogg om att tillsammans leva det samhälle vi vill ha. Om civil olydnad, ickevåld, plogbillsrörelsen, postprotest, performativ feminism, rekursiv politik, forskning och filosofi.
Tvåminuters film där jag berättar om kurserna i ickevåld, jämlikare samarbete och performativt konfliktingripande. (Redigerad och utlagd på Youtube av studieförbundet Sensus.)
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Grupper och personer behöver uppmuntran för att bli skapande och
för att våga göra det som är annorlunda, våga bryta normen.
Avfärdande och negativitet förstör skaparglädjen. Negativitet är
ett effektivt maktmedel för att hindra finslipandet och byggandet av
nya ordningar.
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Den långa cyklisten pekar på sin karta. ”Ursäkta, kan du visa
mig vägen till Samhället?” Den andra nickar som om hon
förutsätter att jag vet vägen. Hon undrar i förbifarten om
Marknaden möjligtvis ligger på vägen till Samhället. De skulle
behöva köpa lite att äta och några tillbehör till sina cyklar,
ifall de nu skulle hinna fram till Samhället innan kvällen.
(c) Per Herngren 1 Kommentera!
Kategorier: container-världsbild, makt, system
Det är inte så att ”regeringen” regerar. Inte bara.
Civilsamhället rekryterar organisationer och medborgare, protestgrupper och
rebeller, att själva regera.
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: civil olydnad, makt, system
Liberalismens uppfinner civilsamhället för att både producera lydig underordning och samtidigt begränsa staten.
De tidiga liberala tänkarna kämpade därför med problemet hur lydiga medborgare och lydiga organisationer skulle kunna begränsa staten så den inte blir totalitär. De önskade en lydig underordning som samtidigt kritiskt protesterade mot statens maktmissbruk.
Michel Foucault visar hur underordningen är nedärvd från tidigare ordningar med kungar. Vissa maktordningar från kungaväldet införlivas alltså i den borgerliga staten. “In the seventeenth and eighteenth centuries the problem was how to find a juridical form at the origin of society, at the very root of society, which would limit the exercise of power in advance. … we are dealing with an existing society with phenomena of subordination, … and the problem is simply how to regulate and limit power within a society in which subordination is already at work.”[1]
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: civil olydnad, makt, postprotest, system
Civilsamhället får i tidig liberalism uppgiften att protestera, att hindra
att staten blir maktfullkomlig. Organisationer och medborgare, som inte är del
av statens apparat, ges uppgiften att hålla sig upproriska mot staten.
Michel Foucault beskriver det så här: ”Since the nineteenth century, civil
society has always been referred to in philosophical discourse, and also in
political discourse, as a reality which asserts itself, struggles, and rises
up, which revolts against and is outside government or the state, or the state
apparatuses or institutions.”[1]
Civilsamhället är alltså tänkt som revolt mot staten.
Civilsamhället får på så sätt en dubbel funktion. Den får organisationer
och människor att flockas runt ”nationalstaten”. Och samtidigt vända sig mot
staten, protestera mot statens agerande.
Civilsamhället ska garantera en liberal revolt mot en stat
som annars skulle begränsa utrymmet för konst, kultur, ekonomi, företagande, ägande
och agerande.
Det räcker dock inte med att liberala tänkare uppfattar
civilsamhället som en opposition. Medborgare och organisationer behöver själva
bygga upp självbilden att den befinner sig i opposition till staten. Denna opposition mot staten omvandlas sedan till regerande: “a tool for the criticism of reality … of a governmentality to which one
is opposed and whose abuses one wants to limit, … it will be possible to find
liberalism both as a regulative schema of governmental practice and as a
sometimes radical oppositional theme.”[2]
På så sätt skapas ett statligt regerande som blir beroende
av protesten, av oppositionen.
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: container-världsbild, makt, postprotest, system
Civilsamhället uppfinns av borgerliga tänkare för att begränsa staten. Resultatet blir
märkligt nog att staten blir starkare än vad kungar och kejsare någonsin kunde
vara.
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: container-världsbild, makt, postprotest, system
Civilsamhället existerar inte som ett samhälle. Och inte
heller som en egen sfär. Civilsamhället är snarare en instruktion om vart vi
ska vända oss och hur vi ska agera.
(c) Per Herngren 0 Kommentera!
Kategorier: container-världsbild, makt, postprotest