tag:blogger.com,1999:blog-31011470.post9099858616739615274..comments2023-07-09T14:28:28.709+02:00Comments on Civil olydnad & performativt motstånd: 'Upptagen' som flykt från befrielse: Erich FrommPer Herngrenhttp://www.blogger.com/profile/05119130837101239964noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-31011470.post-17766221979197366712013-12-19T15:23:58.182+01:002013-12-19T15:23:58.182+01:00Jag gissar att det cyniska ibland kommer ur att vi...Jag gissar att det cyniska ibland kommer ur att vi försöker skapa för stora befriade samhällen. Eller så ger vi upp för att det känns för stort. Eller hur tänker du/ni? <br /><br />Det "rekursiva sättet för befrielse" skulle vara att minska befrielsen tills den kan uppfyllas. Och sedan befria igen och igen. Lyckas vi inte så behöver vi minska ännu mer, enligt det rekursiva.<br /><br />Gemensam egendom kan ju börja med att organisera en enda gemensam pryl, sedan när det fungerar bra, en till, och en till. Det viktiga är att göra det riktigt bra, inte stort och dåligt.<br /><br />Demokratisk arbetsplats kan ju börja i ett litet kooperativ. Och istället för att bli stora kan flera små kooperativ samarbeta. <br /><br />Rättvis handel med något kooperativ i tredje världen kan när det fungerar utökas till fler.<br /><br />Ett demokratiskt bostadsområden och samhällen kan ju börja med en lägenhet, sedan fler. Senare kan hela hus bli demokratiska samhällen.<br /><br />Ickevåldets poäng är dessutom att befrielsen behöver gå in där våld och förtryck finns och där skapa befrielse, om så bara för en timme, konvertera några kvadratmeter i en vapenfabrik till något bra, eller avrusta ett enda vapen.<br /><br />Ickevåld och befrielse behöver nog tänkas som svärmar av rättvisa system istället för att att befria stora system.Per Herngrenhttps://www.blogger.com/profile/05119130837101239964noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31011470.post-43621643714377300902013-12-19T13:11:41.674+01:002013-12-19T13:11:41.674+01:00Hur gestaltas då en befriad gemenskap?
Jag misstän...Hur gestaltas då en befriad gemenskap?<br />Jag misstänker att det själklara svaret ifrån red. är "i och genom fest" men om en gemenskap festat så mycket att densamma för att överleva behöver något konkret gemensamt engagemang, annat än festen, behövs väl ändå någon form av aktivitet, eller?<br />Är alla aktiviteter som försöker närma sig eller i sig själva är målet för ett befriat, gudstillvänt och jämlikt samhälle nödvändigtvis missriktade försök som omedvetet vidmakthåller och förstärker skilnader eller utnyttjar sin omgivning och medmänniskor som objekt för sin egen existens och självrättfärdigandes skull.<br /><br />Hur skall <b>vi</b> i sä fall börja befrielsen utan att bli cyniska?Lars o Hannahttps://www.blogger.com/profile/02786535721434795161noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31011470.post-75755135705342236962013-09-18T11:41:02.749+02:002013-09-18T11:41:02.749+02:00Ja, buddhismen har ju flera tekniker för att hjälp...Ja, buddhismen har ju flera tekniker för att hjälpa oss ur behovet av aktiviteter och upptagenhet. Och jag kan tänka mig att Fromm och buddhister hittade varandra!<br /><br />Jag gillade ordet andlig materialism. Men i boken verkar andlig materialism vara något negativt och synonymt med andlig narcissism. Andlig narcissism borde ju egentligen vara ett förandligande, motsatsen mot materialiserande. Narcissism är ju att bli förälskad, eller få bekräftelse, från sin spegelbild. Vanligtvis hur man själv speglas i andras klickande på Gilla, uppskattning, etc. Narcissism blir därmed ett sken-själv, otrygghet med sin kropp och sitt liv. Skenet av sig själv som speglas i andra blir det viktiga.<br /><br />Det har egentligen inte med Fromm att göra men jag tänker inte ande och materialiserande som dualism eller som dichotomi. Jag förstår ande som ett materialiserande. Att tänka nytt, att uppfinna, är alltså ett materialiserande.<br /><br />Förandligande är däremot flykten från materialiserande. Förandligande blir då också en flykt från det andliga, att vara med och tänka ut hur vi vill leva tillsammans.Per Herngrenhttps://www.blogger.com/profile/05119130837101239964noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-31011470.post-51060641108409473662013-09-18T01:43:10.998+02:002013-09-18T01:43:10.998+02:00Ja, Fromm har en del bra synpunkter.
Hittade denn...Ja, Fromm har en del bra synpunkter.<br /><br />Hittade denna bok "Zen Buddhism and Psychoanalysis", där han är medförfattare, har inte läst den ännu.<br /><br />Buddha tog ju upp och löste dessa problem för 2500 år sen, men jag antar att alla kulturer och epoker måste återuppfinna hjulet gång på gång.<br /><br />Däremed inte sagt att det är enkla problem att lösa, vilket är det egentliga problemet att lösa.<br /><br />Chögyam Trungpa Rinpoche myntade begreppet 'spirituell materialism' för att beskriva hur man kan byta ett beroende av t ex relationer eller sprit till ett beroende av religion etc.<br />(http://en.wikipedia.org/wiki/Cutting_Through_Spiritual_Materialism)<br /><br /><br />- Per I SkåpetPer Bergmanhttps://www.blogger.com/profile/09571234818555005546noreply@blogger.com